Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jan Terlouw - Het hebzuchtgas (15+)

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79301 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Jan Terlouw - Het hebzuchtgas (15+)
Ik vind het vernietigende van Jaap Friso wel meevallen. Hij geeft duidelijk aan dat hij de schrijver zeer respecteert. Maar het is moeilijk... hij zegt:

"Dus hier volgt een bespreking met pijn in het hart " Ik vind dat hij het nog netjes heeft gezegd terwijl duidelijk is dat hij het geen goed boek vindt.

Wat de leeftijd betreft is het inderdaad lastig, de een geeft het aan als boek voor volwassenen, de ander 15+ en Jaap Friso 10+

Dat maakt het oordeel ook lastig. Je beoordeelt een boek toch anders als je weet dat het voor een kind is dan als het voor volwassenen bestemd is.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79302 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Jan Terlouw - Het hebzuchtgas (15+)
Die opmerking is inderdaad netjes maar er staan ook wat zinnen in die ik wel echt heel hard vond.

Op de cover van het boek staat dat het een sprookje voor jong en oud is. Voor alle leeftijden dus. Het zal een beetje per kind verschillen.

<t></t>

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79303 door dettie
Wat vind je dan heel hard? Ik zie iemand die op een nette manier probeert te zeggen dat het boek hem erg tegenviel. Maar dat kun je nooit doen zonder onderbouwing en dat geeft hij ook.

Dettie

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79304 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Jan Terlouw - Het hebzuchtgas (15+)
Deze zin vind ik hard: "Blijkbaar heeft niemand het aangedurfd om de eminente Terlouw er op te wijzen dat deze uitgave niet zo'n goed idee was."

Maar inderdaad: hij heeft zijn mening wel goed onderbouwd.

<t></t>

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79313 door dettie
Misschien raak ik een beetje gewend aan de taal in de recensies van Jaap Friso, ik lees ze vaak en zou willen dat ik ook zo kernachtig alles kan weergeven. In het begin vond ik zijn recensies ook vaak mopperig en redelijk negatief. En dat is nu minder.

Zelf ben ik misschien vaak toch te aardig denk ik wel eens. Ik durf niet heel rechtstreeks te zeggen wat ik vind en omhul het in een vriendelijk jasje.

Ik vind het overigens dit keer niet zo hard wat hij schrijft. Maar nogmaals ik ben inmiddels gewend aan Friso's stijl.

Dettie

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79316 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Jan Terlouw - Het hebzuchtgas (15+)
Ik heb Jaap Leest pas net gelezen en eerlijk gezegd ben ik het met hem eens dat het geen goed geschreven boek is. Maar ik vind de boodschap zo belangrijk dat ik vind dat het boek gelezen moet worden. Een sprookje is het, dat staat er ook op: als je het met die insteek leest, valt het met het rammelen van het verhaal wel mee. Ook staat er 'voor jong en oud'. Zou Jaap dat niet gezien hebben? 10+ vind ik het verhaal zeker niet, daar is het toch te pittig voor. Het gaat tenslotte niet om kinderen!

Tja, Dettie, ik heb daar ook 'last' van dat ik er liever omheen draai, dan het rechtstreeks zeg. Ik vind zelf dat ik op de vlakte ben gebleven in mijn verslag maar wel duidelijk heb aangegeven dat ik de boodschap belangrijk vind.

En dat vind ik nog steeds. Ook vind ik dat de uitgeverij - die aangaf 15+ - de leeftijdkwestie prima opgepakt heeft.

Tijd voor maken pagina: 0.517 seconden