Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerbrand Bakker - Perenbomen bloeien wit (13+)

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9703 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik weet dat Bernadet ooit een 'definitie' van de streekroman opgeduikeld had. Ik dacht die te vinden bij Siebelinks 'knielen op.."maar ik heb nog niks gevonden..

Ik vond het sfeertje die richting in komen, maar ik wil best mijn ongelijk bekennen hoor, dat maakt voor de beleving van het boek niets uit.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

19 jaren 11 maanden geleden #9704 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Gaat natuurlijk niet om gelijk of ongelijk, inderdaad: als het boek maar mooi/goed is. Toch ben ik wel benieuwd naar die definitie. Ook ik herinner me er Dettie over gehoord te hebben . Misschien wil ze hem nog een keertje plaatsen?

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9706 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
het stond bij literair nederland maar als ik die 'defenitie'aanklik krijg ik een foutmelding.

Pff krijg het nog benauwd van die discussie over Siebelinks boek bij literair nederland, wat was dat fél!

Hier staat de discussie van leestafel leestafel.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?t=1050

Bernadet

die echt, absoluut niet wéér in discussie gaat over Siebelinks boek.
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9707 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
www.groene.nl/1998/11/xs_streekroman.html

Of Wikipedia:

Een streekroman is een roman die vooral handelt over het leven in een bepaalde landstreek, met name op het platteland. Hierbij komt, naast de belevenissen van de hoofdpersonen, vooral de traditionele levenswijze in die landstreek aan de orde, waardoor deze streek zich onderscheidt van andere landstreken. Het zijn veelal dikke, makkelijk leesbare, boeken.

Als je hier op af gaat heeft de streekroman een negatieve klank, zou het van mindere kwaliteit zijn. Dat vind ik eigenlijk helemaal niet. In mijn ogen is het een genre, en bestaan er binnen dat genre goede en mindere boeken.

Misschien valt het boek van Bakker niet in deze categorie, maar het zweemde in die richting.

Je mag het uit het verslag halen als je dat wilt hoor, Bernadet!
Laatst bewerkt doormarjo.

19 jaren 11 maanden geleden #9708 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Hihi, ik had ook net de "definitie"van Wikipedia opgezocht, je was me net voor!

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden - 19 jaren 11 maanden geleden #9709 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Een streekroman heeft sowieso een negatieve klank, net als bouquetreeks of zo. Het is geen literatuuuuuuuur.

Onzin natuurlijk, als iemand er plezier aan beleeft dan is het goed.

Ik heb vroeger veel streekromans en romannetjes met plezier gelezen en ineens had ik er genoeg van.

Weet nog zelfs waar dat gebeurde, (dat genoeg krijgen) bij m'n tante waar ik logeerde.

Bernadet
Laatst bewerkt 19 jaren 11 maanden geleden doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.396 seconden