Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Sietske Mol & Sarike van Wijgerden - Kik is op mik (6+ AVI E3)

Lees meer
10 jaren 2 maanden geleden #74798 door dettie
Het zijn allemaal figuurtjes uit het schilderij De tuin der lusten van Jeroen Bosch waarvan de schaatsende vogel met de kromme snavel wellicht het bekendst is.

Hier kun je het schilderij heel gedetailleerd bekijken tuinderlusten-jheronimusbosch.ntr.nl/ Ook de 'vis' met de kerk op zijn rug is uit het schilderij. Dat vond ik wél erg leuk aan het boek, dat o.a. allerlei figuurtjes gebruikt waren daaruit.

Ik vond de taal te lastig voor en kind dat net kan lezen.

vis kris is pips

kris vreest de reus

[...]

kik keurt reus teus.

is teus boos en naar?

Dit is toch geen kindertaal?

Dettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 2 maanden geleden #74802 door marjo
Geen spreektaal, maar leestaal. Gemaakt om de klanken te oefenen. Er wordt in dit boek wel heel veel de nadruk op gelegd, met al die herhalingen van klanken ook, maar zo leert een kind het wel goed. Ik vind de alliteratie leuk, en ik denk dat een kind dat ook leuk vindt.

Jeroen Bosch, nou ja, ik heb er niets mee, en herkende dus ook niets.

Lees meer
10 jaren 2 maanden geleden #74805 door dettie
Ja zelf vind ik het ook leuk, al die i-klanken en eu-klanken. Je moet het maar verzinnen. Maar snappen kinderen ook wat daar staat vroeg ik me af.

Pips, vreest, keurt. Toch lastige woorden lijkt me.

Jeroen Bosch vind ik wel erg leuk. Wat ik zo knap vind is dat bijv zijn schilderij 'Tuin der lusten' - geschilderd tussen 1480-1490 - zo ongelofelijk modern aandoet. Neem de vogel met de kromme gekruiste snavel die zou nu ook als nieuw gezien kunnen worden.

Er zijn overigens ook allemaal miniatuurbeeldjes gemaakt naar het schilderij arthouse-online.nl/nl/8-jheronimus-bosch...-sculpturen-beeldjes

Hier zie je nog meer over Jeroen Bosch

www.bosch500.nl/nl/jheronimus-bosch

nl.wikipedia.org/wiki/Tuin_der_lusten

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.426 seconden