Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Géraldine Elschner & Fabien Doulut - Een voetbal voor de vrede 5+

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #71135 door dettie
Iedereen die een béétje van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) weet, is bekend met het verhaal over de voetbalwedstrijd die op kerstnacht 1914 gespeeld werd tussen de Engelse en Duitse soldaten, ze waren elkaars vijanden!

Lees verder www.leestafel.info/archief/non-fictie-je...oetbal-voor-de-vrede

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #71136 door Annemarie
Mooi! En die illustraties passen zo te zien inderdaad heel goed bij het verhaal.

<t></t>

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #71139 door marjo
Een ander boek heb ik niet besproken hier, maar wel onlangs gelezen: James Riordan - Even zwegen de wapens.

Ik wil maar zeggen: deze 'kleine' gebeurtenis wordt vaak herverteld. En nu voor heel jonge kinderen: mooi!

Ik denk ook dat een ontmoeting als deze op meerdere plekken gebeurd is, en misschien wel in verschillende jaren. Soms zijn er verschillen namelijk. Dit van die weggerolde bal ken ik inderdaad, maar in het boek dat ik hier noem begon het met het zingen van kerstliedjes die vanuit de Duitse loopgraven doorklonken tot in de Engelse, en daar reageerden de Engelse soldaten op. Daarna kwam het potje voetbal.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #71141 door dettie
Ja dat gebeurt in dit boek ook Marjo, maar ik wilde niet alles verklappen van het verhaal. Het is mooi verteld en mooi getekend.

Dettie

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #71142 door marjo
Maar dan vertel je toch iets heel anders.

Nu vertel je dat het initiatief van de Engelsen kwam, terwijl het de Duitsers waren die begonnen met zingen.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #71144 door dettie
Nee ik vertel dat de voetbal in de Duitse loopgraven terecht kwam en dat de Duitsers daarop reageerden.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.402 seconden