Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Daan Remmerts de Vries - Juffrouw Moes

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67426 door marjo
Daan Remmerts de Vries - Juffrouw Moes werd gestart door marjo
Er zijn geen gegevens van dit boekje te vinden. Het was een cadeautje aan basisscholen, van uitgeverij Malmberg.

Het is een beperkte oplage, en dient als voorleesboek voor de bovenbouw.

Met tekeningen van Marije Tolman.

Het is een jeugdherinnering (echt? Ik weet het niet)

De ouders van de elfjarige hoofdpersoon, de verteller, gaan twee weken op vakantie naar Griekenland. Samen met zijn oudere broer en oudere zus blijft hij thuis. Maar niet alleen: er komt een oppas in huis.

Iemand die door een oppascentrale gestuurd wordt, er is geen kennismaking tevoren geweest. Op die dag dat de ouders vertrekken staat er een vreemde vrouw voor de deur. Juffrouw Moes.

'Ik zal uitstekend op ze passen', hoorde ik juffrouw Moes zeggen. ' Maakt u zich daar maar geen zorgen over. Ik kan heerlijk patat bakken.'

Dat kan ze inderdaad, ontdekken de kinderen, maar veel krijgen ze niet. De kinderen verdenken haar er van dat ze in de keuken het grootste deel zelf opeet...zo ziet ze er namelijk uit: groot en dik. En ze eet de hele dag, ook als ze zit te breien.

En ze heeft regels. Zolang zij de baas is, moeten de kinderen doen wat ze zegt. Leo, de elfjarige, doet dat maar: geen gespring en geren meer, geen legokastelen bouwen om te laten staan; keurig om vijf uur thee komen drinken en nog meer van die dingen. Maar zijn zus Mona weigert absoluut. En dat levert veel spanning op. Juffrouw Moes blijkt ook nog losse handjes te hebben. En als zijn ouders bellen uit Griekenland, zegt ze dat de kinderen er even niet zijn...

Tja, het leest vlot dit boekje van 38 pagina's, maar of kinderen dit leuk zullen vinden als het voorgelezen wordt? Er staan te weinig leuke dialogen in waarmee een voorlezer kan spelen. En al is die vrouw vreemd en streng, echt leuk worden de voorvallen niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.358 seconden