Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Marc de Bel - Amira 14+

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79379 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Marc de Bel - Amira 14+
Erg leuk verhaal. Daar heb ik geen kritiek op, wel op de vorm. Het begint namelijk met de Bel (onder een alias) als volwassene die naar een reünie gaat. Dat deel is te lang om het boek geschikt te doen zijn voor jongeren van veertien plus. Het lijkt in eerste instantie een boek voor volwassenen. Dat verandert en dan is het ook heel leesbaar voor jongeren. Ik snap wel dat deze vorm logisch is voor de schrijver. Maar het zal jongeren er niet meteen in trekken, En dat is jammer, want het zit verder goed in elkaar. En inderdaad meer Beatles dan Rolling Stones.

Ik vond dit:

'De Bel blikt in het boek terug op zijn eigen jeugdjaren, met een flinke portie nostalgie. "Het boek vertelt het verhaal van Wanne die op een reünie van 65-jarigen een oude schoolmakker tegen het lijf loopt en terug naar 1966 wordt gekatapulteerd waarin hij Amira ontmoette en een sprookje schreef. Drie verhaallijnen lopen door elkaar waarbij songs van The Beatles bruggen vormen. Het personage van Wanne is op mezelf gebaseerd", geeft hij toe. "Hij is een jongen van 16 die sprookjes schrijft en onderwijzer wordt. Zo ging het namelijk ook bij mij. En ik was zelf ook een grote Beatles-fan. Bij het schrijven van dit boek heb ik herontdekt hoe goed hun nummers wel zijn."

Villa Tsjoen

Een belangrijke rol is weggelegd voor de leegstaande 'Villa Concordia'. "Dat huis bestaat echt, maar heeft een andere naam gekregen. Het gaat om de villa Tsjoen in Kruishoutem", geeft de Bel prijs. "Deze woning staat intussen al bijna 50 jaar leeg door een familiegeschil. Als kind ging ik er regelmatig spelen in de tuin en ik trok er ook met mijn lief naartoe die nu mijn vrouw is geworden. Ik heb een sterke band met het huis en het is een plek die me blijft fascineren. Eén keer ben ik er binnen geraakt via kennissen van de eigenaars. De pot koffie stond er nog klaar op tafel. Eigenlijk ben ik aan het wachten op een goede regisseur om er een film te draaien. Enkele ramen zijn intussen helaas ingegooid door rotzakjes, maar het blijft een magische plek. In het boek komen trouwens nog andere elementen voor uit mijn persoonlijke leven. Zo beschrijf ik bijvoorbeeld muziekbladen en een blootblad uit het jaar '66. Dat zijn boekjes die ik nog altijd in mijn bezit heb", besluit de Bel met een knipoog.'

www.hultheim.be/index.php/anno-domini/20...-wordt-gerestaureerd

Die film lijkt me wel leuk, als het er van komt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.385 seconden