Het is een kwestie van insteek. Ik zal zeker geen Stiltonboeken kiezen als ik eens een lekker boek wil lezen, maar ze zijn helemaal hot, dus waarom is dat?
Als ik probeer de boeken te benaderen als een kind van een jaar of acht, negen, dan begrijp ik best wat er aantrekkelijk aan is. Dat zijn dan toch positieve punten.
Ik zeg nergens dat ik het goede boeken vind. 'Heel aardig' zeg ik. Voor dit soort boeken.
Ik ken heel veel negenjarige kinderen. En tienjarigen. En elfjarigen. En die smullen hier over het algemeen van. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat zijn dan ook niet de kinderen die 'de dierendiefstal' leuk vinden. (die heb ik nog niet ontmoet, maar het boek staat pas net in de bieb)
Dat zijn kinderen die voor echte leesverhalen kiezen, zoals wij dat het liefst zien. De boeken zonder plaatjes zeg maar.
Als ik 'vet oud' zie door kinderogen, dan weet ik dat ze dit een saai boek vinden. Over het algemeen. Ze zullen bladeren, plaatjes kijken, misschien stukjes lezen, maar meer? Ik betwijfel het. Ook daar stel ik mijn eigen 'volwassen' mening niet in het verslag.
Misschien ben ik kinderlijker dan jij, misschien heb ik veel meer ervaring met de betreffende doelgroep, maar ik snap wel dat zij het leuk vinden. En dus kraak ik het boek niet af, zoals ik zou doen als ik het door volwassen ogen bekijk. Dat verdient zo'n boek ook niet.