Ik persoonlijk vond het een heel mooi boek. Gewoonweg omdat het in mijn ogen een heel realistisch verhaal is. Het zou op de dag van vandaag dan ook nog echt kunnen gebeuren. Het is dan ook een echt waargebeurd verhaal. Wat je eigenlijk uit dit boek ook kunt leren is, wanneer je ergens echt diep mee zit, je er altijd over kan schrijven.. Want dat heeft Hatice ook gedaan als trauma-proces. Voor mij was het dan ook een echt heel pakkend boek, omdat het de dag van vandaag ook echt onveilig kan zijn op de straten. Je weet nooit wat er gaat gebeuren, en dat maakt dit boek voor mij heel speciaal. Het is net als een dagboek, en het komt over alsof het allemaal gedachten heeft die Hatice heeft na dit ongeluk. Sommige mensen vinden het een echte tegenvaller, ik vind het echt een goed boek. Ook wordt er verteld waarom zij dit boek schrijft na heel haar moeilijke periode, niet alleen om alles te verwerken. Maar ook zodat alle mensen weten wat er nu eigenlijk gebeurt is. Er heeft heel veel van in de krant gestaan, maar ook Hatice zelf wou met de media delen wat er eigenlijk allemaal écht gebeurt is. Want vaak zijn er verhalen rond gegaan, die helemaal niet klopte. En daar wou zij van afstappen. Wat ik vind, is dat zij dit allemaal goed heeft opgelost. Ik zelf vind het heel sterk en moedig van haar, dat zij dit allemaal zo kan vertellen, dat zij dit zo kan verwerken. En zo leren ook mensen uit hun fouten , zo leren ze ook beseffen dat het in het dagelijkse leven niet altijd zo veilig is.. Dat het niet meer zo gemakkelijk is om veilig over straat te lopen, dat er gewoonweg elke seconde van de dag veel kan gebeuren. Zonder dat je er eigenlijk veel bij stil staat. Dit is mijn mening over het boek 'Omdat ik niet wou kussen.'
<t></t>