Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jostein Gaarder - Het geheim van de kaarten (va 12 jr)

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36138 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ja in dit boek betoogt hij eigenlijk dat filosofie voornamelijk gaan over je verwonderen en de werkelijkheid niet voor kennisgeving aan neemt.

Je moet eigenlijk kijken met de ogen van een kind.

En jezelf af en toe een vraag stellen,

en dan bén je al filosoof.

Dat vond ik ook wel sympathiek aan dit boek, hij haalt het heel dichtbij.

Niet zo zwaar als wij het altijd maken.

Hij zegt ook eigenlijk dat kinderen deze eigenschap van nature al hebben en deze eigenschap bij het volwassen worden vaak verliezen.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36550 door Saskia
Beantwoord door Saskia in topic Re: bericht
Ik heb inmiddels tweederde van het boek gelezen, maar hoe goed slaagt Gaarder er niet in om met kinderlijke eenvoudigheid zulke zware thema's aan het licht te brengen?!?! Fantastisch!

Terwijl het overgrote deel van de tekst heerlijk "weg leest", krijgt het boek jeu door die enkele zin of phrase op een pagina, die je meerdere keren moet lezen of die je aan het denken zet. En die dubbele verhaallijn, die vele levens verbindt. Ik probeer wat meer woorden op papier te zetten over dit prachtige boek. Ik zal het bericht bewerken wanneer het af is. Misschien herkennen jullie je erin...

<t></t>
Laatst bewerkt doorSaskia.

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36559 door WilV
Hallo Saskia,

Wat leuk zo'n enthousiaste reactie. Ik was zelf ook erg enthousiast over dit boek.

Groetjes Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36562 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hallo Saskia, welkom op Leestafel.

het boek heb ik niet gelezen, maar je maakt me er wel nieuwsgierig naar door je enthousiasme.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36589 door Saskia
Beantwoord door Saskia in topic Re: bericht
Ik heb geprobeerd er een stukje over te schrijven, via onderstaande link kunnen jullie het vinden (het is nogal lang, ik weet niet of dat hier te plaatsen valt):

www.saskiaterwel.nl

Ik ben benieuwd of jullie je erin kunnen vinden, of dat jullie je aangesproken voelden tot hele andere delen van het boek. Voor hen die het boek nog niet gelezen hebben, moge het wellicht een aanleiding zijn dat te gaan doen.

<t></t>
Laatst bewerkt doorSaskia.

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36601 door WilV
Zo...dat is een goed verslag zeg. Ik vond het zelf een behoorlijk ingewikkeld boek om een goed verslag van te maken. niet dat het boek op zich ingewikkeld was, maar op het goed weer te geven emt al die lagen en verhaallijnen vond ik niet makkelijk, maar jou is is dat héél goed gelukt.

Leuk dat enthousiasme over dit boek, en erg herkenbaar, ik heb het zelf ook érg aan lopen bevelen om mij heen.

Mij beviel vooral de nadruk op het "verwonderen". Niet alles voor vanzelfsprekend aannemen maar nadenken over het waarom, en je verwonderen.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.474 seconden