Hier is de boekbeschrijving die ik bedoelde Marjo
www.scapreel.nl/html/Recensiearchief.html#anchor27115
Die man zegt hetzelfde over meisje van deze tijd, maar dan anders...
...We weten dit allemaal omdat Vogeltje op verzoek van haar broer Edward, die monnik is en haar schrijven heeft geleerd (je vraagt je af wanneer, want monniken mochten in principe de abdij niet uit en ook geen bezoek ontvangen), een dagboek bijhoudt op perkament van haar vader. Natuurlijk is het bijzonder ongewoon dat een tiener, zelfs uit die kringen, dat doet in 1290, maar het geeft de schrijfster gelegenheid om levendig uit te weiden over Catharine's gedachten, plannen, ervaringen, vragen, streken en conclusies. Is het gek dat het meisje verrassend modern overkomt met haar hekel aan handwerken, machogedrag, mishandeling en het doden van onschuldige beesten en vogels (nog een wonder dat ze geen vegetariër is!) en haar liefde voor jongensspelletjes, jonge dieren en vogels en gewoon vrij zijn... Het lijkt wel een exponent van de 'girl-power'! Ergens schrijft ze letterlijk in haar dagboek: "Ik vraag me af wanneer de dag zal komen waarop meisjes mogen dansen en dollen." Ik bedoel maar...
--
Dettie