Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Ibis: Brandbrief (8 +)

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #20104 door marjo
Ibis: Brandbrief (8 +) werd gestart door marjo
Hapt lekker weg, maar bijzonder is het niet.

Brandbrief

Ibis

Ted en Maaike wonen in Landsveen, waar een asielzoekerscentrum is. Hun beste vrienden zijn twee kinderen die daar wonen, Jeyarupan en Minsha, uit Sri Lanka. Maar het ontgaat de kinderen niet dat andere dorpelingen helemaal niet zo blij zijn met de buitenlanders, en als het postkantoor afbrandt, krijgen zij de schuld.

Dan wordt als reactie daarop het asielzoekerscentrum bedreigd, en er worden ramen ingegooid.

Als Ted en Maaike zien dat een man heel geniepig rondsluipt en jerrycans in een schuurtje neerzet, gaan ze op onder zoek uit. Zo ontdekken ze dat niet de dorpelingen achter de negatieve berichten zitten, maar dat een groot bedrijf, een machtig bedrijf waarvan men het niet zou verwachten.

Samen met hun vrienden gaan ze op speurderstocht, waarbij ze in de Dieze moeten zwemmen, en bijna in handen komen van een gemene bende.

Behalve het vluchtelingenvraagstuk, komt ook het thema van de uitbuiting van Derde Wereld landen aan de orde.

Het wordt verteld in een spannend verhaal, dat heel lekker doorleest.

ISBN 90 276 8140 6, pagina's 95 Zwijsen Leesleeuw 2002 Met tekeningen van Mark Jansen (8 en ouder)

© Marjo

december 2007
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #20122 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

maar bijzonder is het niet.

Zou je niet zeggen als je jouw verslag leest, ik kreeg gelijk zin het te lezen. Had nog niet van Ibis gehoord maar diegene heeft veel boeken geschreven zag ik.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #20123 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Voor je abc volgend jaar dan?

Nou, altijd leuk om te horen dat een verslagje toch inspirerend is, maar het is echt hap-slik-weg. Niks mis mee natuurlijk..
Laatst bewerkt doormarjo.

18 jaren 7 maanden geleden #20135 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ik heb van Ibis De Nar van Andersland uit de bieb gehaald want ik moest nog een kinder-i voor mijn abc. Ben benieuwd.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73245 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Ibis: Brandbrief (8 +)
Dit boek werd 14 jaar geleden geschreven, er is helaas nog weinig veranderd...

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.416 seconden