Er zit totaal geen spanning in het boek. Zowat halverwege het boek weet je al hoe de steel in de vork steekt. Er wordt dan nog een eind doorgezaagd over de verhoudingen tussen amerika, rusland, KGB, FBI. Er komt teveel politieke "coruptie", wettelijke regelmentjes, en vooral hoe die kunnen omzeild worden, enz in het boek voor. Het verhaal komt gewoon niet van de grond. In eerste instantie moet je eerst door de politieke en wettelijke regeltjes van rusland en hoe die kunnen omzeilt worden. Dan komen er amerikanen in het zicht, een zakenman die het vertouwen van rusland heeft maar ondertussen wel met KGB en FBI samenwerkt, dan komt nog een of andere politiagent die samen met de russische inspecteur de moorden onderzoekt. Het is irritant hoe ze "samenwerken" en elkaar "tegenwerken". Het einde is volgens mij ook helemaal ongeloofwaardig.
Dat het niet moest zijn van mijn "natuurlijke" nieuwsgierigheid had ik het waarschijnlijk niet uitgelezen. Te saai, te langdradig, te ongeloofwaardig, teveel regelmentjes, teveel personages waarvan je bijna nooit snapt wat ze in het verhaal komen doen, totaal geen spanning,......
Ik had het gevoel dat de schrijver er op een bepaald moment complotten uit zijn duim zoog om het verhaal geloofwaardiger en spannender te maken maar voor mij is hij daar absoluut niet in geslaagd.
Ik kan degene die er hun tijd niet aan verspilt hebben geen ongelijk geven.
Inge