Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jan van der Putten - Operatie Menora

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70569 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Jan van der Putten - Operatie Menora

CornelisCrul schreef : Dag Dettie,

In Operatie Menora staan ontzettend veel dingen die niet kloppen, daar kom ik later graag nog eens op terug, ik had een paar weken geleden dat boekje uit de bibliotheek geleend waar het als nieuwe aanwinst slechts voor zeer korte termijn meegenomen kon worden, en kan het pas opnieuw lenen als het stempel 'nieuw' er weer af is, en ik ben niet van plan een exemplaar te kopen. Overigens ben ik zelf ook niet gelovig, en is het niet de boosheid van de gelovige die zich gekwetst voelt zogauw er kritisch naar zijn systeem gekeken wordt, mijn boosheid is boosheid op de stompzinnigheid. Ik denk dat geloofssystemen heel goed, en misschien zelfs uitsluitend, bestudeerd en becommentarieerd kunnen worden door niet-gelovigen.

Je schrijft dat het geen doen is alle beweringen in een boek te gaan controleren op juistheid, dat lijkt me ook niet nodig, wel denk ik dat je je er bewust van moet zijn dat je altijd beïnvloed wordt door de dingen die je leest, en dat ze voor je er erg in hebt deel gaan uitmaken van je algemene kennis!

Cornelis

Dag Cornelis,

Ik heb de boosheid over niet kloppende geloofszaken niet genoemd, dat was Annemarie en ik heb ook niet gezegd dat het geen doen is om alles op juistheid te controleren. Ik erger me wel enorm aan onjuistheden of dingen die erg onwaarschijnlijk zijn zoals de voorbeelden die ik noemde over het Dan Brown boek.

Wat ik me wel afvroeg is of de opmerking over 'zieltjes winnen' het enige was wat je stoorde vanwege de onjuistheid, omdat Rabbijnen geen zieltjes winnen. Of dat er meer was wat je stoorde aan het boek. Daar heb je nu antwoord op gegeven en kom je later op terug, schrijf je.

Met jouw laatste zin kan ik het alleen maar eens zijn. Daarom strijd ik ook zo voor het goede kinderboek en probeer ik (we) met de Leestafelsite te laten zien dat er naast de bestsellers die alle aandacht krijgen ook heel goede andere boeken bestaan.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70571 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Jan van der Putten - Operatie Menora

CornelisCrul schreef : Annemarie,

Maar waar je afsluit met:

"Van der Putten heeft fictie en feiten overtuigend met elkaar vermengd en een gedegen plot uitgedacht. Ook spreekt er hoop uit het verhaal. Hoop op saamhorigheid. Wat zou het mooi zijn als invloedrijke mensen wereldwijd deze gedachte zouden delen!"

...kan ik niet anders dan het geheel met je oneens zijn!

Cornelis

Dat mag natuurlijk! Ik vond het einde van het boek vrij chaotisch en ik vroeg me af hoe ik dat moest en wilde interpreteren. Ik heb er uiteindelijk de les uitgehaald dat saamhorigheid veel problemen in de wereld zou kunnen oplossen. Jij hebt het weer anders opgevat. Gelukkig maar dat we niet allemaal massaal dezelfde boeken mooi vinden. Ik moet wel bekennen dat ik dit boek aardig vond maar niet meer dan dat.

<t></t>

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70584 door CornelisCrul
Beantwoord door CornelisCrul in topic Re: Jan van der Putten - Operatie Menora
Prima hoor, voorlopig ben ik wel weer even uitgepraat over Operatie Menora, ik vond het een leuke ervaring op een forum over een boek te praten, en ben vast van plan vaker te reageren. Ik weet ook wel dat ik me niet al te scherpslijperig moet opstellen, doe mijn best, Cornelis

<t></t>

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70601 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Jan van der Putten - Operatie Menora
Je bent altijd welkom, Cornelis. Het is prettig dat jij jouw mening goed onderbouwt.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.400 seconden