Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Peter Straub: Jongen, meisje, verloren

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2183 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Er zitten enkele spannende stukken in, en dat zijn de gedeelten waar mark in dat rare huis rondloopt en zeer eigenaardige dingen ervaart..

Daar is de horror, daar is de levende dode.

Dat stuk van Crimezone klopt eigenlijk wel. Maar ik ben wel een liefhebber van Straub, dus ik ben niet zo kritisch!
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2187 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ha! Hij heeft gewoon een streepje voor!

Gek is dat he dat je van een schrijver die je goed vindt meer kan hebben dan van een schrijver die je bijvoorbeeld niet kent.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2188 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
zo is het leven, hè..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 3 maanden geleden #2467 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Bernadet,

Ik wil inhaken op wat je eerder zei dat horror niks met literatuur te maken heeft, een genre op zich is. Dat klopt niet. Als je schrijvers als King, Straub, Simmons, Strieber, Herbert etc noemt heb je inderdaad gelijk, maar worden welgedegelijk literaire horrorromans geschreven! Ik reken Edgar Allen Poe, ETA Hoffmann en HP Lovecraft wel degelijk tot de literatuur. Clive Barker is wat dat betreft een twijfelgeval, want zijn boeken zitten complex in elkaar.

En een schrijver van deze tijd die in deze richting zijn sporen heeft verdiend is Patrick Mc Grath. Die heeft de gotic novel nieuw leven in geblazen.

En horror hoeft niet alleen maar zombies en bloederige taferelen te vatten. Horror kan ook psychologisch werken, dus via suggestie een horrorsfeer oproepen. Ik reken mezelf tot een horror of griezelkenner, dus pretendeer er wel iets meer van af te weten.

Trouwens Brett Easton Ellis schreef met bv American Psycho een literaire roman waar echte horror langs komt! Die andere boeken van hem heb ik niet gelezen, dus daar kan ik niks over zeggen.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
21 jaren 3 maanden geleden #2468 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
De verhalen van Edgar Allen Poe, en de boeken van Hoffman zijn zeker literatuur. Edgar Allen Poe was trouwens ook dichter. Zijn beroemdste gedicht "The Raven" is prachtig.
Laatst bewerkt doorlizzy.

Lees meer
21 jaren 3 maanden geleden #2471 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Als je schrijvers als King, Straub, Simmons, Strieber, Herbert etc noemt

ja dat bedoel ik Rotor. Ik heb een boek van King (Misery) gelezen, nou ja gelezen, halverwege dichtgeklapt. Vréselijk.

De rest van de schrijvers ken ik niet.

Dit vond ik nog over Poe:

Poe wordt vaak benoemd tot de grondlegger van het klassieke horrorverhaal en stond hij aan de bakermat van de psychologische roman -hij was van invloed op vele latere detectives.

Hij inspireerde Dostojewski, E.T.A. Hoffmann en Baudelaire wie zijn werk weer vertaalden.

Edgar Allan Poe inspireert nog altijd vele lezers en schrijvers. Niet alleen prozaïsten en dichters, ook musici en beeldend kunstenaars halen veel elementen uit zijn werk. Lou Reed verscheen in 2003 met het album 'The Raven' , Theatermakers (Robert Wilson met 'POEtry' en Orkater met 'Wie vermoordde Mary Rogers?') verschijnen om de zoveel tijd met toneelbewerkingen en er zijn steeds opnieuw films die teruggrijpen naar het werk van deze meester.
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.511 seconden