Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Martha Hall Kelly - Seringenmeisjes

Lees meer
9 jaren 4 weken geleden #81929 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Martha Hall Kelly - Seringenmeisjes
Ja, die arts had er niks over te zeggen. Maar omdat ik het over mensen zonder geweten had, heb ik hem als tegenhanger genoemd. Deze arts liet zich overplaatsen omdat hij er niets mee te maken wilde hebben. Geen held dus maar in ieder geval ook geen beul.

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

9 jaren 4 weken geleden #81930 door
Beantwoord door in topic Re: Martha Hall Kelly - Seringenmeisjes
Was het maar zo eenvoudig. Ik geloof niet direct dat het mensen zonder geweten waren, maar eerder mensen die meenden dat de mensen op wie ze experimenteerden in zekere zin geen mensen waren, althans geen mensen zoals zijzelf. Het was allemaal bedoeld voor het heil van de mensheid, zoals die hen voor ogen stond. De zaken zijn niet zo eenvoudig te duiden. Natuurlijk deugt het allemaal niet, maar het paste allemaal in een kader, dat ook voor en zelfs na de Tweede Wereldoorlog al bestond, waarin bepaalde groepen mensen als minderwaardig werden gezien en bijvoorbeeld niet geschikt werden geacht om zich voort te planten. Zie wat er in Scandinavië met de Samen gebeurde en met andere mensen waarvan men meende dat ze zich niet hoorden voort te planten. En denk ook eens aan het Tuskogee syphilisonderzoek. nl.wikipedia.org/wiki/Tuskegee-syfilisonderzoek

Lees meer
9 jaren 4 weken geleden #81935 door Annemarie
Zo wordt Herta Oberheuser ook echt neergezet. Wanneer de arts die er moeite mee heeft haar op de gruwelijkheid van de operaties wijst, heeft ze eigenlijk geen idee wat hij bedoelt. Het moet immers gebeuren om te kunnen bereiken wat Hitler voor ogen heeft. Jij beschrijft het hierboven heel goed.

<t></t>

Lees meer
9 jaren 4 weken geleden #81939 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Martha Hall Kelly - Seringenmeisjes
Wat een oogkleppen hebben ze dan voor hè. Gewoon zo blind op de idealen van Hitler af gaan dat je niet eens meer beseft wat je aan het doen bent.

Dettie

9 jaren 4 weken geleden #81940 door
Beantwoord door in topic Re: Martha Hall Kelly - Seringenmeisjes
Ik weet niet of dit alleen met de idealen van Hitler te maken heeft, al ging men in Nazi Duitsland misschien nog verder dan elders. Het idee dat bepaalde groepen mensen minder waard waren, of eerder als dieren beschouwd konden worden was ook elders aanwezig.

Lees meer
9 jaren 3 weken geleden #81994 door Annemarie
Had ik hier wel een # bijgezet, Dettie?

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.482 seconden