Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jem Lester - Shtum

Lees meer
9 jaren 2 weken geleden #82094 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Jem Lester - Shtum
Och ja, dit was ook al zo'n mooi boek. Ik was helemaal gek van opa, die zo hield van zijn kleinzoon en in feite ook van zijn zoon. Maar dat praten met elkaar... In mijn ogen draaide het hele boek om het niet kunnen praten, niet kunnen uitspreken wat je bedoelt en voelt. Ook de schok op het eind herinner ik me nog, dat opa dat allemaal verzwegen had.

Erg, erg, erg mooi gedaan.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 2 weken geleden #82101 door Willeke
Beantwoord door Willeke in topic Re: Jem Lester - Shtum
Ja dat klopt, de paralel is ook mooi, de kleinzoon kán niet praten, de vader en opa kunnen dat wel maar doen dat niet met elkaar.

Maar ze praten allebei wel tegen Jonah, die weliswaar niet praten kan, maar wel eindeloos luisteren zonder oordeel.

Het huwelijk van Ben en zijn vrouw gaat volgens mij ook niet zozeer ( alleen) aan de zorg voor Jonah ten onder, maar ook vooral aan gebrek aan communicatie. pas aan het einde van het boek, als alles al voorbij is, ook hun huwelijk, komen ze van elkaar te weten wat de ander werkelijk dacht en wat zijn/haar problemen waren

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.397 seconden