Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gunnar Gunnarsson - De goede herder

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79324 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Gunnar Gunnarsson - De goede herder
Fijn dat je zo genoten hebt, Berdine. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer weet wat daarover in het nawoord stond.

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79326 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Gunnar Gunnarsson - De goede herder
Eerst maar weer even een verklapper:

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Jón K.S. schrijft dat Gunnar deze novelle eerst als kort verhaal voor een tijdschrift heeft geschreven. Jaren later kreeg hij het verzoek van een uitgever om dat verhaal om te werken tot een novelle. Terwijl in het korte verhaal een episode - bijna een minibiografie - stond over Benedikt en Sigridur (van de boerderij, waar Benedikt overnacht) heeft hij hun verhaal in de novelle ingekort tot een regel of drie. Jón vindt dat wij uit die drie regels de voorgeschiedenis wel kunnen herleiden. Het was mij wel opgevallen dat er een soort onverklaarbare verlegenheid tussen die twee hing, verder het vreemde feit dat de oudste zoon ook Benedikt heet, terwijl dat geen gangbare naam voor de streek was, plus de paar privéminuten die Pjetur, Sigridurs echtgenoot, hen gunt voordat hij zelf naar buiten komt. Maar ik had die stukjes nog niet aan elkaar gelegd, hoewel het natuurlijk wel overduidelijk is. Zelfs op het eind, als Benedikt zijn naamgenoot in de ogen kijkt, was ik alleen blij met het feit dat er een opvolger klaar stond. Ging er nog geen lichtje branden! O, o, wat ben ik een onoplettende lezer!

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79327 door Annemarie
Ach ja, natuurlijk! Ook ik was onoplettend want daar heb ik eigenlijk helemaal niets mee gedaan. Ik merkte de naam en de wat ongemakkelijke sfeer wel op maar ik ging zo op in de rest van het verhaal dat ik niets met de gedachte deed. Dank je voor de toelichting.

<t></t>

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden - 9 jaren 6 maanden geleden #79329 door berdine
Ja, precies zo heb ik het gelezen. Je leest het wel, maar je bent met het ándere verhaal bezig.
Laatst bewerkt 9 jaren 6 maanden geleden doorberdine.

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79331 door Annemarie
Maar, onoplettend of niet, we hebben in ieder geval allebei genoten!

<t></t>

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79333 door berdine
Jazeker!

Tijd voor maken pagina: 0.395 seconden