Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Patrick Pouw - De terugkeerling (debuut)

Lees meer
10 jaren 1 week geleden #76113 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Patrick Pouw - De terugkeerling (debuut)
Nee, je zegt ook niet dat het boek luchtig is. Je zegt wel dat 'ter verstrooiing ook algemene verhaallijnen over jongeren die in deze tijd opgroeien' in dit boek staan.

Ik reageerde daarop omdat ik het wonderlijk vond dat de schrijver, gezien het verhaal, in dit boek ook dingen 'ter verstrooiing' zou toevoegen. De andere recensies die ik over dit boek las gaven me ook niet de indruk dat er ter verstrooiing dingen toegevoegd waren.

Verder reageerde ik ook om een beetje dieper in te gaan op wat je schrijft over het boek, het interesseerde me namelijk wat je over het boek schreef. Vandaar.

Alleen roepen 'het lijkt me mooi' word ook zo saai :D

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 1 week geleden #76120 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Patrick Pouw - De terugkeerling (debuut)
Maar nu lijken we te belanden in een discussie over het woord verstrooiing. Als ik alleen zeg dat de echte problematiek geromantiseerd is, is het wel goed?

Lees meer
10 jaren 1 week geleden #76124 door dettie
Ja! Dat klinkt beter! :D

Dettie

erg bezig met betekenis van woorden

10 jaren 1 week geleden #76125 door
Geromantiseerd klinkt weer wat te mooi. Romantiseren wordt toch vaak gezien als mooier maken dan het is. Ik denk dat je beter kunt stellen dat echte problematiek is omgezet in fictie. Dat is natuurlijk iets dat je ook regelmatig in thrillers ziet gebeuren.

Lees meer
10 jaren 1 week geleden #76127 door dettie
Daar heb je ook wel weer gelijk in Renate. Taal en de betekenis van woorden luistert in feite heel nauw.

Ik probeer ook vaak in een discussie eerst aan te geven wat een woord voor mij betekent zodat duidelijker wordt waar ik het over heb. Voor een ander kan er namelijk een heel andere betekenis aan een woord zitten. En die betekenis kan voor die ander zwaarder of lichter zijn dan voor mij.

Verstrooiing betekent voor mij iets luchtigs iets lichts. Ter verstrooiing een avondje uit gaan, uit eten gaan. Je gaat niet ter verstrooiing op bezoek in een ziekenhuis.

Voor dit boek leek verstrooiing zo'n vreemd woord. Vooral omdat in andere recensies geschreven wordt: Zijn taal is ruw, genadeloos en wars van terughoudendheid. Zwart, grimmig en huiveringwekkend. En meer van dit soort opmerkingen .

Dettie

10 jaren 1 week geleden #76131 door
Bij verstrooiing heb ik inderdaad ook een ander beeld. Dat vind ik echt boeken die je puur leest om even te ontspannen, dingen als Bouquetreeks (lees ik niet), of Baantjer of iets dergelijks.

Tijd voor maken pagina: 0.457 seconden