Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn

Lees meer
10 jaren 2 maanden geleden #75080 door berdine
Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn werd gestart door berdine
Achterflap: Vlak voor zijn dood in de jaren tachtig van de vorige eeuw gaf de grootvader van Stefan Hertmans zijn kleinzoon een paar volgeschreven oude cahiers. Jarenlang durfde Hertmans de schriften niet te openen tot hij het wél deed en onvermoede geheimen vond. Het leven van zijn grootvader bleek getekend door zijn armoedige kinderjaren in het Gent van voor 1900, door gruwelijke ervaringen als frontsoldaat in de Eerste Wereldoorlog en door een jonggestorven grote liefde. In zijn verdere leven zette hij zijn verdriet om in stille schilderkunst. Stefan Hertmans jarenlange fascinatie voor zijn grootvaders leven bracht hem uiteindelijk tot het schrijven van deze aangrijpende roman.

Met moeite uitgelezen. Het boek bestaat uit drie delen, waarvan het het middelste het oorlogsverhaal van grootvader is. Dit deel leest als een trein en boeit van begin tot eind. De andere delen beschrijven zijn leven voor en na de Groote Oorlog en konden mij minder boeien. Het zijn veelal beschrijvingen van Gent, grootvaders ouders, zijn werk, zijn schilderkunst en muziekvoorkeuren. Op enkele anekdotes na, vond ik dat saai om te lezen, hoewel Hertmans goed kan schrijven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 2 maanden geleden #75087 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn
Dat middelste deel lijkt ook mij het meest interessant. De andere delen lijken me vooral voor de nabestaanden heel boeiend.

<t></t>

Lees meer
10 jaren 2 maanden geleden #75089 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn
Och wat zonde dat het tegenvalt. Ik dacht altijd dat het een enorm aangrijpend en mooi verhaal zou zijn.

Waarschijnlijk spreken deel 1 en 3 niet zo aan omdat je de man niet gekend hebt. Het is best leuk om over een andermans leven te lezen maar dit is natuurlijk wel een heel persoonlijk verhaal en de geschiedenis van Stefan Hertmans niet van ons.

Dettie

Lees meer
10 jaren 1 maand geleden #75382 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn
Ik ben er ooit in begonnen, maar ik kon het niet uitlezen. De verteller is veel te veel aan het woord terwijl je iets zou willen weten over die opa in WOI. Het begin ging geloof ik (het is al een tijdje geleden) over de brieven en dagboeken die de verteller vond. En ik wil lezen over hoe het was om in die loopgraven te liggen.

Lees meer
10 jaren 1 maand geleden #75383 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn
Nu word ik toch wel erg nieuwsgierig of ik er wel doorheen kom! Het onderwerp ligt me wel na aan het hart, dat scheelt.

Lees meer
10 jaren 1 maand geleden #75387 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn
Dan moet je alleen het tweede deel lezen Petra. Dat gaat puur over de opa in de oorlog. Dat was erg boeiend. Deel 1 en 3 sla je dan gewoon over, dat gaat over van alles er omheen.

Tijd voor maken pagina: 0.520 seconden