Totaal vergeten dus, dat het al gelezen was...
Dit waren mijn notities:
Er zou een verslag moeten komen: het is een debuut. Maar ik neem er de tijd niet voor..
Ik wil alleen melden dat het een prachtig verhaal is over een jongen die alleen opgroeit met zijn moeder en door zijn leeftijdgenootjes danig gepest wordt. Hij is anders, de dingen die hen interesseren doen hem niets. Later blijkt hij hoogbegaafd te zijn, maar dan is hij al onder de hoede van een geleerde man gekomen. Meneer Bergmans is ooit zelfs in aanmerking gekomen voor een Nobelprijs, maar hij verviel na de dood van zijn vrouw in een apathie, en verloor zijn goede naam. Op het gebied van de wiskunde, natuurkunde en sterrenkunde vinden oud en jong elkaar. Niels bloeit op, gaat zelfs als vijftienjarige studeren in Leiden. Maar de puberteit doet zijn intrede met een kalverliefde, en als meneer Bergmans een zeer bijzondere stunt uithaalt en daar voor moet boeten, valt ook Niels terug..
Ik ken Guido Bottinga van kinderboeken, ook heel fraaie verhalen, en deze is dan wel voor volwassenen, ik denk dat 15+ ook heel goed zou kunnen.
Het is net nog niet 'volwassen' genoeg..'
Waarom ik dacht dat het niets voor mij zou zijn is doordat je in het verslag de nadruk legt op het feit dat Niels anders is. Ik vond dat wel meevallen, het is in het verhaal niet benadrukt. Het is ook niet waar het om gaat.
Over het 'volwassen schrijven' denk ik hetzelfde als jij. En ook over het feit dat het een prachtig verhaal is.