Een zeer boeiend en intrigerend boek. Die twee vrouwen in dat huisje die allebei op hun eigen manier contact zoeken en hun best doen, maar elkaar alsmaar niet bereiken. Met name door moeder, die totaal vast zit in haar eigen denkbeelden en oordelen inderdaad. Toch kreeg ik in de loop van het boek het ook met haar te doen, in haar ogen mist haar dochter al het wezenlijke in het leven ( God, man, kinderen) en wil ze maar niet luisteren naar haar goede raad. Beide vrouwen zijn op hun manier eenzaam in hun verdriet en gemis en komen maar niet dichter bij elkaar.
Hester lijdt daardoor haar hele volwassen leven al een dubbelleven, wat het nog eenzamer maakt.
Ik heb me het hele boek het hoofd gebroken over uit welke geloofsgemeenschap moeder nu precies kwam. Ik weet er iets van, maar ik kwam er niet uit. Ik denk dat van verschillende orthodoxe richtingen iets meegenomen is, misschien ook wel om aan te geven dat wélke kerk precies niet uit gaat, dat het meer gaat om orthodoxe starre denkbeelden dan om bij welk hokje dat precies past.
Moeder zei trouwens volgens mij wel een keertje "hemeltjelief". Dat hoor ik een vrouw uit die kringen niet snel zeggen.
Maar dit al geheel terzijde. ik vond het een zeer goed getroffen boek. Uiteindelijk over dogma's, eenzaamheid en onmacht tot echt communiceren.
<t></t>