Van "Slaap" weet ik niet veel meer. En "Reus" staat hier nog ongelezen, helaas. Ik weet wel dat "Groener gras", verhalen, anders was dan "Slaap" en dit lijkt meer op "Groener gras". Deze hoofdpersoon is gewoon een heel goed mens, dus je hoeft je niet te irriteren. Verbeke heeft altijd wel iets irreëels in haar boeken. In dit boek is dat, dat het niet erg waarschijnlijk is dat een klusjesman bij elke klant zoveel vertrouwen oproept, dat ze meteen hun hart uitstorten en hem verder ook buiten werktijd lastig vallen. Maar dat maakt het nou net zo mooi. Alphonse is een man die luistert en iedereen probeert te helpen. Daarbij moet hij opboksen tegen vooroordelen van andere mensen die hem niet verder kennen dan zijn buitenkant. En dat moet hij duur bekopen. Het is een eigentijds verhaal over racisme en de vluchtelingen bij Calais.
Je moet wel goed opletten bij het lezen, want ze gaat niet alles uitleggen. Een paar zinnen, en dan moet de lezer maar weten wat er voor verhalen achter zitten. Die zinnen mag je niet missen.
Ik zou dit boek willen vergelijken met "Dit zijn de namen". Ook vluchtelingenproblematiek en ook prachtig taalgebruik. Qua sfeer deed het mij, vooral in het begin, denken aan "Over het water", rustig en een beetje weemoedig.
O, en voor de puriteinen onder ons. In het boek komt een auteur voor, die Alphonse een erotisch verhaal laat lezen. Dat kun je eventueel overslaan, als je dat niet graag leest. Het lijkt erop dat Alphonse model stond voor de hoofdpersoon, dat denkt hij zelf ook, maar de auteur beweert van niet. (Zo. Dus nu hoef je dat zeker niet meer te lezen.... :mrgreen:)