Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

William Faulkner - Absalom, Absalom

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8522 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Ulysses, ondanks dat ik dat ook nog lang niet uit heb is een hartstikke modern boek. Het is eerste boek waarbij een schrijver, de warrige, onaffe, flitsende gedachten van een mens aan het papier heeft toevertrouwd. Dat is zowel een inspannende, als spannende manier als lezer mee kennis te maken. Maar als de stad Dublin van rond 1900, met al zijn kleurrijke mensen, voors en tegens wilt leren kennen, moet je dit boek zeker lezen! Het is even wennen, maar daarna golft het als een gedicht, vlieg je mee over de keien in een koets, golven je ogen over de artikelen in een uitstalraam, drijf je weg op de mijmeringen van Stephen Dedalus.
Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8529 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Je kan het zo leuk vertellen, Roel..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8531 door Miemot
Beantwoord door Miemot in topic Re: bericht
Ulysses staat al vier jaar op m'n lijstje... Ik had me voorgenomen om deze klassieker te lezen in de zomervakantie nadat ik afgestudeerd ben, omdat ik dan verstandig genoeg zou zijn om dit moeilijke boek te begrijpen (ahum). In juli studeer ik af, dus dan ga ik me er eens aan wagen. :) Ik heb vorig jaar wel al Dubliners van Joyce gelezen en dat vond ik wel leuk...

Van Faulkner heb ik 'As I lay dying' gelezen... Zeer bevreemdend proza waar je je hoofd bij moet houden...
Laatst bewerkt doorMiemot.

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8784 door Roel
Hallo Miemot,

Bij sommige boeken die meer "ophouden" dan anders, moet je doorzetten, anders leg je ze onverbiddellijk niet met opzet weer weg.

Ulysses is zo'n boek. Dubliners vond ik prachtig. Net als een portrait of the artist as a youngmen.

Ja, er zal binnenkort meer Faulkner aan bod komen.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #9953 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nou Roel dat is een enorme lofbetuiging.

De Toverberg vond ik ook schitterend tenminste tot zover ik gekomen ben (het móest terug naar de bibliotheek).

Het verhaal doet me denken aan De Woeste Hoogte, Heathcliff als demon. Ook de keiharde, niets ontziende man.

Al zoekend naar Faulkner zie ik dat hij veel boeken heeft geschreven die zich in de Zuidelijke staten afspelen en ook over het contrast tussen het leven van zwarten en blanken.

Ik moet zeggen je maakt me erg nieuwsgiering naar de boeken van Faulkner. Ik ga op zoek ernaar.

Groet bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #9956 door Roel
Ja Bernadet, maar dat is ook omdat deze schrijver het dubbel en dwars verdient. Misschien toch maar eens een keer de Toverberg aanschaffen; het kan geen miskoop worden.

Ja, zo'n sfeer het ook wel, zeker!

Faulkner kwam daar ook vandaan en kon als geen ander daarover schrijven. Maar zijn boeken verbeelden de mens als universele entiteit, hoe karakters en gevoelens elkaar aantrekken en afstoten en dat de oorzaken daar vaak vele malen complexer zijn dan wij stervelingen kunnen indenken.

Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen straks.

groet,

Roel

Bernadet schreef : Nou Roel dat is een enorme lofbetuiging.

De Toverberg vond ik ook schitterend tenminste tot zover ik gekomen ben (het móest terug naar de bibliotheek).

Het verhaal doet me denken aan De Woeste Hoogte, Heathcliff als demon. Ook de keiharde, niets ontziende man.

Al zoekend naar Faulkner zie ik dat hij veel boeken heeft geschreven die zich in de Zuidelijke staten afspelen en ook over het contrast tussen het leven van zwarten en blanken.

Ik moet zeggen je maakt me erg nieuwsgiering naar de boeken van Faulkner. Ik ga op zoek ernaar.

Groet bernadet

Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.411 seconden