Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Sibylle Berg - Vielen Dank für das Leben

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65018 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Sibylle Berg - Vielen Dank für das Leben
Ja, en dat genadeloze lijkt me zo heftig. Vooral omdat het om iemand gaat die door en door goed is, net wat jij zegt die zou het niet

eens snappen dat als ze gewaarschuwd wordt. Het is niet zo dat Toto als een naïeve, simpele ziel neergezet wordt?

En nog een vraag: Ligt het goede van Toto er volgens jou te dik bovenop? Omdat je zegt dat het niet "echt" is.

Of is het wel goed beschreven maar denk jij dat zulke mensen gewoon niet bestaan, die zijn er niet, vandaar niet "echt".

(wat ben ik lastig he)

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65020 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Sibylle Berg - Vielen Dank für das Leben
Het is een zwart sprookje. Toto is een naïeve simpele ziel, die zich niets afvraagt, maar gewoon neemt wat er komt. Het lijkt me dat zulke mensen niet bestaan. Iemand heeft altijd wel een paar negatieve punten, al zijn het maar negatieve gedachten. Het is zonder meer goed beschreven. Het gaat om het geheel, niet om deze ene Toto. Er zit veel herkenbaars in dit boek wat betreft hoe de maatschappij nu is. Het is een aanklacht tegen hoe de mensheid zich ontwikkelt. Meer, meer, meer, ten koste van alles. En degenen die niet in staat zijn om meer te scoren, worden verbitterd en venijnig naar mensen die wel meer hebben of degenen die er niet op uit zijn. Want dat kan niet. Dat klopt niet. Mensen die gewoon aardig zijn, terwijl ze niks hebben, die kun je niet vertrouwen. Die snauw je af als ze vriendelijk zijn. Je slaat hun hand weg als ze je willen helpen. En als ze er dan ook nog eens raar uitzien zoals Toto: te groot voor een vrouw, te zacht voor een man, dan kun je er bij voorbaat alleen maar een hekel aan hebben.

(Sibylle Berg heeft zelf trouwens ook een heel bijzonder hoofd. :mrgreen: )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.402 seconden