Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Timur Vermes - Daar is hij weer

• Onderwerp Auteur
11 jaren 7 maanden geleden #63904 door
Beantwoord door in topic Re: Timur Vernes - Daar is hij weer
Het is een aardige bespreking geworden.

Ook de Samen werden toch min of meer als minderwaardig beschouwd. Hetzelfde gold in zekere zin voor de Finstalige bevolking van Zweden. De taal werd verboden en niet op school onderwezen. Er zijn ook een paar romans geschreven, waar dit in voorkomt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70604 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Timur Vermes, Daar is hij weer (Er ist wieder da)
Een zekere A. H. ontwaakt op een grasveld, ergens in het midden van Berlijn. Hij ziet enkele kinderen spelen, en hij denkt onmiddellijk aan de HJ.

Gewoon subliem, van de eerste tot de laatste bladzijde. Via een krantenkiosk naar een hotel. Werkzaam in de filmindustrie. Grappig, en toch hekelend tegelijkertijd. Zelfs het nieuwe motto op het einde "Niet alles was slecht", is een sarcastische verwijzing naar de huidige tijd.

PS Ik heb het boek in het Duits gelezen, vertalingen blijven voor mij altijd een interpretatie.

<t>Lezer100</t>

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70609 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Timur Vermes, Daar is hij weer (Er ist wieder da)
Klinkt als een echte aanrader. Knap dat je het in het Duits hebt gelezen. Een boek komt in zijn oorspronkelijke taal het best tot zijn recht. Precies die woorden heeft de auteur immers gekozen.

<t></t>

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70613 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Timur Vernes - Daar is hij weer
Renate had het boek ook gelezen en ik heb beide forumitems samengevoegd lezer100

Dettie

• Onderwerp Auteur
10 jaren 8 maanden geleden #70614 door
Beantwoord door in topic Re: Timur Vernes - Daar is hij weer
Tja, Duits is m'n lievelingstaal. Verder maakt het me niet zo veel uit of ik een vertaling lees of het boek in de oorspronkelijke taal. Voor mij gevoel kent een vertaler de taal waaruit iets vertaald wordt toch altijd beter dan ik.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70616 door Willeke
Beantwoord door Willeke in topic Re: Timur Vernes - Daar is hij weer
Dit boek is ook verfilmd zag ik van de week. En omdat de situatie in Europa na het schijven van het boek nogal veranderd is, werd de film naar ik begreep als grimmiger ervaren dan het boek.

Ik heb aan een aantal keren gedacht dat ik dit boek eigenlijk zou moeten lezen, maar merk aan mezelf dat ik me er moeilijk toe kan zetten.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.382 seconden