Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Willem Jansen - Triest! (debuut)

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12232 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ha, ik heb het uit en kan me in de discussie mengen! Mijn mening gaat een beetje in de richting van Bernadet. Ik heb ook gemengde gevoelens over dit boek. Het verhaal "Diep" vond ik onevenwichtig wat betreft de sfeer die het oproept. De ik-figuur begon zwaar depressief, maar aan het eind was hij meer weemoedig. Teveel korte verschillende fragmentjes, geen mooi geheel. "Hut" was voor mij een dieptepunt. Het zat vol fouten en slechte zinsconstructies. Het verhaal eindigde volkomen onlogisch. Daar verschil ik dus met jullie van mening. Jullie vonden beiden dat het positief eindigde, maar voor wie? "Lucht" en "Slag" hadden veel meer niveau. De hoofdpersoon is een wereldvreemde man (een beetje zoals de hoofdpersonen in de boeken van Jean Philippe Toussaint), met een groot minderwaardigheidscomplex, die zich verbaast over elk pluspuntje op zijn pad, maar ik moest er toch dikwijls om grinniken. In deze verhalen kwamen ook af en toe mooie zinnen en gedachten voorbij. Ik vond het einde van "Slag" ook positief. Beide verhalen eindigden wel erg abrupt.

"Seinstoring" vond ik een juweeltje. Door het in deze vorm te gieten, een afgeluisterd monoloog, kwam het niet gekunsteld over. Goed gevonden.

Het meest trieste aan dit boek vind ik dat de ik-figuur zichzelf zo'n sukkel vindt.

Ik ga "Triest" in mijn boekenkast zetten! :D :D
Laatst bewerkt doorberdine.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12233 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik vond niet dat Hut positief eindigde, wel verrassend.

Om seinstoring kan ik zelfs nu als ik er aan denk nog grinniken. Geweldig verhaal!

Lucht vond ik wel mooi maar verwarrend. Zoals ik in m'n verslag al zei denk ik dat de schrijver de verwarring ook in de zinnen wilde weergeven.

Nee ik vond Diep niet onevenwichtig. Het is een man die eigenlijk wel weet dat wat hij doet niet veel voorstelt en dat draagt hij in feite ook uit.

Hij sukkelt maar een beetje voort en heeft maar heel weinig 'hoogtepunten' in zijn leven, maar hij is zich daar bewust van en in feite accepteert hij dat ook.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12234 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Al met al vind ik het boek de moeite waard. Zeker omdat het naar het einde toe steeds beter wordt. De verwarrende schrijfstijl in Lucht vond ik mooi, paste inderdaad bij de verwarring waarin de hoofdpersoon verkeert. Alle verhalen zouden wel beter geredigeerd moeten worden. Overal stonden nog wel foutjes in. In Hut was het gewoon afschuwelijk.

Nou ik hoop dat er nog meer reacties komen. Diverse leden van de Leestafel hebben het aangevraagd en gekregen. Ik ben heel benieuwd naar hun bevindingen!!
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12235 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja ik ben ook heel benieuwd berdine. We wachten maar vol spanning af.

Bernadet

die Hut maar een keer gaat herlezen, mij waren de foutjes niet opgevallen.
Laatst bewerkt doordettie.

• willemjansen
19 jaren 7 maanden geleden #12258 door willemjansen
Beantwoord door willemjansen in topic Re: bericht
Mij ook niet!

Die fouten bedoel ik, wat erg!

• willemjansen
19 jaren 7 maanden geleden #12260 door willemjansen
Beantwoord door willemjansen in topic Re: bericht
Hartelijk dank voor het lezen trouwens.

Tijd voor maken pagina: 0.454 seconden