jos schreef : ik vind het einde net wel fantastisch, hoe die jongen passie ontdekt en eenzaamheid, hartstocht en weemoed...
en zie, ik ben niet alleen:
www.demorgen.be/expo/dit-zijn-de-tien-be...d-november-a2133028/
Ja maar het verschil tussen deel 1 (de jongen) en deel 2 (de volwassen man) is wel heel groot.
Het verfijnde wat in deel 1 aanwezig is ontbreekt in deel 2.
Ik genoot erg van de taal en de manier waarop de jongen kijkt naar zijn omgeving en hoe hij zich langzamerhand daaraan
onttrekt. Bij de volwassen man is de verfijning in de taal en het schrijven weg, vind ik.
Ook al ontdekt hij dat hij veel op zijn vader lijkt dan nog hadden de taal en daden in de mooi sfeer van deel 1 kunnen
blijven. Persoonlijk vind ik deel twee afbreuk doen aan het eerste deel van het boek.
Ik begrijp ook niet waarom we de jongen als volwassen man moesten leren kennen. En waarom we de vader en moeder
op oude leeftijd nog mee moesten maken. Ook aan die mooie en bijzondere karakters die ze zijn in deel een wordt daarmee
afbreuk gedaan.
In de recensie van Annick Vandorpe staat alleen dit over deel 2
"Het duurt een kwartleven voor hij inziet dat hij wel degelijk de zoon van zijn vader is. Maar dan blijft van de gedreven
goeroe nog slechts een zielig hoopje mens over."
In de recensie van Annick Vandorpe staat ook
Van Groeningen baseerde het verhaal op zijn jeugdjaren in een
hippiemilieu. Hij noemt Aards paradijs een 'emotionele autobiografie'.
Later verhuisden zijn ouders naar Gent en daarover staat in de recensie:
De episode in het Gentse herenhuis eindigde toen zijn ouders scheidden. "Naar de gelukzalige sfeer die daar hing, ben ik
altijd blijven verlangen", gaat hij verder.
Dat verlangen en die fantastische sfeer voel je ook in deel 1 en dat is ook prachtig beschreven.
Op het eind, het gedeelte over de jongen die volwassen is geworden, is het boek compleet anders van toon.
Er is ineens afstand, we mogen de volwassen man niet echt leren kennen. We mogen weten dat hij liefjes heeft en hoe het
met zijn ouders afloopt. Maar het mooie tonen van de innerlijke Jules, van hem als mens, is weg.
Kun jij vertellen/toelichten waarom jij het einde wèl mooi vindt Jos?
Dettie