Ha Inge, het is niet persoonlijk bedoelt hoor. Iedereen weet dat je vreselijk je best doet om mee te lezen.
Het samen lezen blijkt alleen op deze manier niet te werken. Er zit al heel lang de klad in.
Een boek bespreken heeft in mijn ogen altijd zin, daarvoor plaats je ook dingen op de site en het forum.
Ook al kom je maanden later, alleen kunnen we dan niet beloven dat we alles nog weten, tenzij we het boek nog in
huis hebben wat vaak niet het geval is.
Maar we verschillen hier op het forum nogal van mening over hoe een boek besproken wordt.
Marjo zegt dat de schrijver het zo heeft willen schrijven dus waarom zal je het dan bespreken? Er moet ook flink
wat gebeurden anders is het niet discutabel.
In mijn ogen ben je dan snel uitgepraat, want een stijl is zus of zo en klaar ben je.
Zelf vind ik het dus moeilijk alleen over een stijl van een schrijver hebben. Zinnen kunnen mooi zijn, kort zijn.
Beschrijvingen kunnen uitgebreid zijn op poëtisch maar dat vind ik persoonlijk geen boek bespreken. Het gaat er
voor mij om wát er in het boek/het verhaal gebeurt, is het geloofwaardig, leert het je iets, snap je wat er
gebeurde, snap je wat het personage deed enz. De een ziet het soms in een heel ander licht dan de ander en dan
ontstaat er wel een discussie.
In mijn ogen kun je zelfs over elk boek discussiëren.
Ook vind ik het leuk meer over de schrijver te vertellen en wat achtergrond informatie te geven bijvoorbeeld over
de plaatsen waar het boek zich afspeelt enz enz. Maar ik heb de indruk dat ik te diep erin wil duiken.
Kortom, over de manier waarop samen gelezen wordt, wordt ook verschillend gedacht en met zo weinig mensen
wordt het dan helemaal een probleem om tot een goede oplossing te komen.
Ik geloof ook niet dat we er nu uitkomen, daarvoor speelt het al te lang en zijn er al te vaak discussies over
gevoerd. De wil is er wel maar het lukt gewoon niet.
Ik lees geen thrillers dus als jullie samen thrillers willen blijven lezen dan moeten jullie dat gewoon doen. Maar voor
de romans denk ik dat het op deze manier niet veel zin meer heeft. Er komt eigenlijk zelden een discussie op gang
door allerlei omstandigheden, maar vooral omdat mensen het boek niet gelijktijdig lezen, of niet meer bij de hand
hebben.
Het is niet anders, wie weet als er weer meer mensen op het forum komen dat we dan wel weer samen romans
kunnen gaan lezen.
Dettie