Vlakke personages zijn personages die niet tot leven komen, die zich niet gedragen als mensen van vlees en bloed met innerlijke gevoelens en gedachtes zoals angst, pijn, verdriet, vreugde, blijdschap, ontroering enz. die verwoord worden.
Het is eigenlijk net als bij een spannend boek, daar leef je je zo in dat je op het puntje van je stoel zit, hoe zal het aflopen?
Ik heb dat dus met personages in een boek. Hoe werkt dat in hun hoofd, hoe gaan ze er mee om? Hoe zal het voor hun aflopen? Vinden ze het moeilijk? enz. Dus, hoe reageren zij als mens op dergelijke situaties.
Ik vond Honor niet van vlees en bloed worden, ze bleef heel vlak beschreven. Het wordt allemaal wel verteld dat ze verliefd is maar het blijft afstandelijk. Je leest dat ze zich aan die regels moet houden maar hóe streng het is komt er niet echt uit. Je zit niet op het puntje van je stoel mee te leven en mee te hopen dat het allemaal lukt en goed afloopt. Je siddert niet van spanning als ze de slaven helpt, je krijgt niet echt mee hóe gevaarlijk het is.
Je neemt het verhaal tot je en dat is het en als het uit is heb je niet dat je het gevoel hebt iets gelezen te hebben wat je raakt of waar je nog een tijdje over loopt na te denken.
Ik heb een ander boek gelezen 'Hotel op de hoek van bitter en zoet' (vreselijke titel) over een jongetje in Amerika dat met een Japans meisje omgaat maar WOII breekt uit en de Japanse mensen worden in kampen gestopt. Dat jongetje gaat zijn vriendinnetje opzoeken en helpen wat helemaal niet mag natuurlijk. Dat wordt zo invoelend en beeldend beschreven dat als je het uit hebt, het gevoel hebt dat je even in een andere wereld, hun wereld, bent geweest, dat jongetje en meisje gekend hebt. Dat is bij dit boek zeker niet zo, het wordt verteld en dat is het.
De ene verteller is de andere niet. Neem bijvoorbeeld een verhalenverteller die een groep mensen een verhaal verteld.
De een kan het wel boeiend brengen zodat je als het ware aan zijn lippen hangt en je blijft geboeid luisteren. De verteller kan de mensen in zijn verhaal tot leven brengen. De ander kan hetzelfde vertellen en het blijft een verhaaltje, de mensen in zijn verhaal blijven poppetjes, terwijl het hetzelfde verhaal is.
Zoiets bedoel ik.
Dettie