Hallo Petra,
Affinity was mijn eerste kennismaking met het werk van Waters. Was die serie te zien op de BBC? Ik heb pas de dvd van Fingershmith gekocht en gekeken. Zie aldaar op het forum wat ik ervan vond.
Ik moet nog altijd Tipping the velvet lezen. Ben benieuwd. Ze heeft trouwens haar vierde roman uitgebracht. Ditmaal geen Victoriaans decor, maar een decor in de WO II.
Dit schreef Roel over het boek:
Waarom bezoekt Margaret zo frequent de vrouwengevangenis? Waarom toont ze speciale interesse voor een bepaalde gevangene? Wat heeft de spiritualiteit ermee te maken? Dat zijn vragen die allemaal door deze roman opgeroepen worden.
Waar gaat het over? Een jonge vrouw genaamd Margaret gaat op bezoek in een vrouwengevangenis in London. Het verhaalt speelt zich af in de laatste fase van de Victoriaanse tijd. Ze bezoekt deze vrouwen eigenlijk om ze weer op het juiste morele pad te krijgen. Maar deze goede bedoelingen worden doorkruist als ze de geheimzinnige Selena ontmoet. Er ontwikkelt zich een bijzondere relatie tussen Margaret en Selena. Ze ontdekt waarom Selena daar is vastgezet. Maar ze komt nog veel meer te weten en de schrijfster laat de vraag "Of Selena schuldig is aan moord of niet in het hoofd van de lezer opduiken.
Het verhaal is in een redelijk sobere stijl opgeschreven, maar toch met oog voor details. Na de ontmoeting met Selena ontluikt de spanning die zelfs tot nagelbijtend oploopt richting einde. In het laatste kwart van het verhaal komt het verassende onthullingen
Dit was mijn eerste kennismaking met deze schrijfster en nu ben ook benieuwd naar de twee andere romans van haar.
(Toegevoegd door Dettie, dit bovenstaande stond elders op het forum)
PetraO. schreef : Tipping the Velvet is verfilmd, was laatst op televisie (miniserie). Ik heb aan de buis gekluisterd gezeten! Inderdaad wel 'pikant', maar dat vond ik wel leuk voor een keer.
Ik ga het boek nog bestellen bij bol.com als ik weer een bon heb.
Lelieblank Scharlakenrood heb ik niet gelezen.