Ja, ik ben degene, ik kon het nalaten te reageren! Op een kritiek in de krant mag een schrijver nooit reageren, maar aan een leestafelforum moet het toch kunnen, denk ik! Sartre heeft ooit geschreven dat een boek vijftig procent het product is van de schrijver en vijftig procent van de lezer, en dat ben ik met hem eens! Dus alles wat Wil over mijn boek zegt, is gerechtvaardigd. Ze heeft de verhaallijn heel goed verteld! Maar voor mij - als schrijver - was het verhaal van Walter Benjamin juist zo essentieel in mijn boek. Waarom? In benarde, uitzichtloze situatie's heeft een mens een strohalm nodig, die hij vaak niet uit de geschiedenis zelf kan halen! Waaruit dan wel? Uit iets dat aan die geschiedenis ontstijgt, en dat met een betrokken, menselijk oog voor de ellende van anderen heeft te maken. Met een oog voor het kwetsbare. De haan in mijn verhaal, staat voor dat kwetsbare! Hij is geboren uit een ei dat onder een vleugel lag van een aan stukken gescheurde hen. Alle hoenderen waren door de vos gedood. Alleen dat kuikentje uit dat ei is blijven leven. Voor de oude man in mijn boek - wiens familie vermoord was - en de jonge jongen - met zijn eigen tragiek - is die haan daarom de metafoor voor overleven. Voor hoop! Het leven zelf mengt verhalen van jong en oud, mengt meerdere invalshoeken, laar verschillende talen en stemmen naast elkaar bestaan. Er valt hier zo veel over te zeggen...
<t></t>