Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Femke Roobol - De laatste winter (debuut)

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51898 door Joanazinha
Femke Roobol - De laatste winter (debuut) werd gestart door Joanazinha
De laatste winter is een mooi beschreven, aangrijpend verhaal dat met veel aandacht voor details wordt verteld. Aan de hand van de levens van Anna in Amsterdam en Maarten in werkkamp Neuengamme worden de verschrikkingen van de oorlog op huiveringwekkende manier duidelijk.

zie www.leestafel.info/femke-roobol

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51901 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Femke Roobol - De laatste winter (debuut)
Ja afschuwelijk wat in Putten gebeurde (overal trouwens). Je vraagt je af hoe zo iemand verder leeft als je zoiets meegemaakt hebt.

Wel jammer dat de personages vlak bleven.

Dettie

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51902 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Femke Roobol - De laatste winter (debuut)
Ik weet vak niet wat ik me er bij moet voorstellen als iemand aangeeft dat de personages vlak blijven. Betekent het dat de personages niet 'nadenken', niet praten over hun gevoelens en ideeën? Er zijn alleen maar daden?

Of bedoel je dan iets anders?

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51905 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: Femke Roobol - De laatste winter (debuut)
Als personages vlak bleven betekent het dat ik me niet goed in hen kon inleven; ik leefde niet voor de volle 100% met hen mee. Je hoopt eigelijk driedimensionale karakters tegen te komen; personages waar je helemaal in mee kan gaan. En dat kon ik niet in dit boek. Er bleef een afstandelijkheid die niet te overbruggen was.

Bijvoorbeeld bij Maarten lees je de afschuwelijke dingen die hij meemaakt in het kamp en je vindt het zielig voor hem, maar ik kon ze niet meevoelen.

Ik vind het lastig te omschrijven, maar hoop dat dit het wat duidelijker maakt?

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51906 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Femke Roobol - De laatste winter (debuut)
Niet echt. Ik kan nooit met personages meevoelen. Het blijven altijd personages. Bij mij blijft hoogstens een sfeer hangen.

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51907 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Femke Roobol - De laatste winter (debuut)
Ik heb hetzelfde als jij Joanazinha ik leef me vaak helemaal in en bevindt me bijna op de plek waar de dingen gebeuren. Dan voel je bijna hoe het voor diegene moet zijn. Soms wilde ik wel eens dat ik wat minder inlevingsvermogen had en net als Marjo alleen personages van een boek erin kon zien ipv 'echte' mensen. Het is soms erg veel aan emoties als je alles meebeleeft...

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.514 seconden