Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Top Naeff - Voor de poort

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5608 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Goh, zal ik dan toch maar een verslagje maken van een ander boekje dat ik pas gelezen heb..van ene meneer de Pillecijn, uit 1923..
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5613 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja dat vind ik juist erg leuk marjo.

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5617 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo allemaal,

Top Naeff's werk is voor zover ik weet in tweeën te delen: meisjesboeken en literair proza. Schoolidyllen hoort bij de eerste en Voor de poort bij de tweede categorie. Naeff was van 1905 t/m 1940 geloof ik toneelrecensente voor diverse tijdschriften en kranten. Ze was helemaal geen burgertrutje, zogezegd, ze viel vaak als ze het ergens niet mee eens was en haar romans getuigen ook van maatschappijkritiek.

Het is trouwens schrikbarend om te zien hoe deze schrijfster en haar werk in de vergetelheid is geraakt. Ik heb via internet gezocht naar informatie en je moet goed je best doen om wat zinnigs te vinden.

Ja, Bernadet, ondanks alle drukte heb ik nog mee gekregen dat je schoolidyllen had gelezen en wat je daarvan vond.

En ja voor de Poort gaat over een Freule die ontsnappen wil aan de conventie, maar door haar opvoeding het niet waagt die grens over te steken. Ik leefde als lezer met haar innerlijke strijd mee.

En Tiba dat je nog niks gelezen hebt van deze schrijfster, ondanks dat ze wel 20 prozawerken op haar naam heeft staan, is niet onbegrijpelijk gezien de snel weggebte interesse voor haar proza. Anna Blaman deelt bv dat lot, dat constateerde een zekere Phillipa die als freelance journaliste een recensie van boeken maakt en dat op haar site plaatst. Daar stuitte ik toevallig op toen naar informatie over Top Naeff zocht. Zij was in der geval verrukt over werk van Blaman. Ik heb een aantal weken geleden nog aantal werken van Blaman aangeschaft en ga haar in het nieuwe jaar lezen.

En trouwens Bernadet, dat diepgaander schrijven van toen komt niet alleen door de tijd van toen, maar ook door een ander wereldbeeld. Naturalisten en realisten hebben wel overeenkomsten, maar ook grote verschillen, die zich ook in schrijfstijl laten onderscheiden.

Bedankt ook Bernadet voor het overzetten van Dickens. Het kan zijn dat ik per ongelijk "nieuw antwoord" heb aangeklikt. Ik kan dan niet meer achterhalen. Ik denk dat het forum nu toch goed werkt.
Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.379 seconden