Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Baird T. Spalding - De meesters van het verre oosten

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47328 door dbeuker
De meesters van het verre oosten behoort tot de meest uitzonderlijke en meest inspirerende boeken op geestelijk gebied, die in de twintigste eeuw verschenen.

Het vertelt van de ontmoeting van de schrijver en zijn metgezellen, tijdens een

expeditie , aan het eind van de 19de eeuw, met de "Meesters van het Himalayagebergte".

Deze Meesters - of Siddha's - maken de leden van de expeditie deelgenoot van hun bijzondere ervaringen en vermogens (siddhi's) , die door buitenstaanders als bovennatuurlijk en onmogelijk beschouwd worden.

Dit boek geeft de ervaringen en waarnemingen weer van de leden van deze expeditie en

bevat tevens de lessen van deze meesters, die getuigen van een grote wijsheid en een diep religieus inzicht. De Meesters nemen aan, dat Boeddha de weg naar het licht wijst, maar zij stellen duidelijk op de voorgrond, dat Christus het licht is, of wel een staat van bewustzijn

, waarnaar wij allen streven - namelijk het Christus-bewustzijn.

Dit boek levert een belangrijke bijdrage aan de verspreiding van de unieke wijsheid, die

de Meesters van het Himalaya-gebergte ons te bieden hebben..

ISBN 90 6441 048 8

Het boek leest als een jeugdboek van Arendsoog en de Bob Evers serie...

Ik lees er nog elke maand in, als een soort van meditatief momentje...

groetjes dick

<t>De gezegende sprak: Ook dit gaat voorbij...</t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47474 door Annemarie
Heerlijk zo'n boek waar je steeds opnieuw in kunt lezen!

<t></t>

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47483 door dbeuker
Ja en elke keer als ik het boek weer pak en een willekeurige bladzijde begin te lezen, lijkt het wel of ik het dan voor het eerst lees.. Met de Bijbel heb ik dat veel minder, dat probeer ik al jarenlang te doorgronden.. Eens zal dat me lukken...

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47488 door Annemarie
Of ik de Bijbel ooit zal doorgronden betwijfel ik. Ik zou het knap vinden als iemand dat kan. Maar een boek dat keer op keer weet te boeien is eenvoudigweg heel speciaal. Dick, jij hebt het geluk er eentje gevonden te hebben en daar benijd ik je zeker om!

<t></t>

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47489 door dbeuker
nou Annemarie, ik heb de origenele teksten van de dode zeerollen gelezen in een vertaling van Gispel en de Nag Hammadi boeken gelezen en ik was er erg blij mee.. Want de vertalingen van de oude 66 boekdelen van de huidige bijbel, zijn een klein beetje anders dan wat er mee bedoeld werd..

Met de Tao te King erbij en Gita en de Veda's kom je tot verrassende teksten..

Toen ik het boek De bijbel als schepping van F. Weinreb las, dacht ik tja het is zooo simpel allemaal..

In die boeken komt iets naar voren van wat de bijbelteksten een beetje missen, namelijk:

onvoorwaardelijke universele liefde..

Nadat ik jouw tekst had gelezen sloeg ik de I Tjing open en kwam op de tekst...Warmte en geborgenheid.. Heel bijzonder..

Maar de bijbel is leesbaar als je je gedachten op nul kan zetten.. En er geen beelden bij maakt..

Maar ja dan zal je eerst moeten leren trancedente meditatie...

Ook dat is best te doen hoor, niks ingewikkelds aan!!!

Mij benijden hoef je zeker niet hoor...maar het mag wel...

Alles is te leren.. Ook boeken lezen zonder erbij beelden te maken met gedachten..

Dick die gaat nu verder in zijn atelier schilderen aan een ondergaande zon op het strand van Callantsoog... En daarna mediteren...

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47490 door Annemarie
Wat knap Dick dat jij teksten op deze manier kunt beleven. Ik moet nog wat oefenen met het mediteren. Al snel merk ik dat ik dan toch stiekem in mijn hoofd een boodschappenlijstje aan het samenstellen ben...

Ik vind het mooi wat je schrijft over onvoorwaardelijke universele liefde. Want dat is volgens mij wat de Bijbel maar ook bijvoorbeeld de Koran uit wil dragen. Helaas wordt het vaak verkeerd geïnterpreteerd. Ook denk ik dat niet alle teksten letterlijk genomen moet worden maar dat de bedoeling erachter telt.

Meer zeg ik er niet over want dit is een boekenforum en het is niet de bedoeling dat ik andere lezers tot een ellenlange discussie over het geloof uitlok.

Dat schilderij van de ondergaande zon klinkt trouwens erg mooi. Schilderen kan ook al een beetje mediteren zijn.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.395 seconden