Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hans Fallada - Alleen in Berlijn

• Renate
12 jaren 4 maanden geleden #57383 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Hans Fallada - Alleen in Berlijn
Ik schiet inmiddels aardig op, maar ik vind het nog steeds een erg zwaar boek. Niet dat het moeilijk te lezen is, maar de hoeveelheid ellende die over je wordt uitgestort, is vaak moeilijk te dragen. Mensen worden doodgeslagen, uit het raam gegooid, gezelfmoord, doodziek gezond verklaard, waardoor ze sterven, kortom het is misselijkmakend hoeveel ellende mensen kunnen aanrichten. Het boek is een illustratie voor het gezegde homo homini lupi. Er komen maar weinig goede mensen in voor. Bijna iedereen doet mee met het systeem. In hoeverre ik Kuno nu een fervent aanhanger van het systeem zou kunnen noemen, weet ik niet. Hij is lid van de Hitlerjugend, maar eigenlijk is het gewoon een onopgevoede straatjongen, zonder ideologische bevlogenheid. Het lidmaatschap van de Hitlerjugend hoorde er gewoon bij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Renate
12 jaren 4 maanden geleden #57403 door Renate
Eindelijk uit. Wat mij betreft een boek dat iedereen zou moeten lezen. Maar wat een ellende.

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57404 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Hans Fallada - Alleen in Berlijn
Haha, ik geloof niet dat je dit als aanbeveling kunt beschouwen....

• Renate
12 jaren 4 maanden geleden #57445 door Renate

berdine schreef : Haha, ik geloof niet dat je dit als aanbeveling kunt beschouwen....

O nee, het is een goed boek, dat een beeld schetst van een tijd waarin eigenlijk alles omgekeerd lijkt te zijn. De helden, als je het zo kunt noemen, zijn de mensen waar de politie op jaagt en de boeven zitten bij de politie en de rechterlijke macht. Het laat zien wat macht met mensen kan doen en dat de mens in dit soort omstandigheden voor z'n medemens een wolf kan zijn.

Het kostte me wel veel moeite om door te lezen, hoewel ik dolgraag wilde weten wat er allemaal zou gebeuren, maar zoals ik eerder schreef, er vallen wel de nodige doden, ook door artsen die mensen gezond verklaren, terwijl ze dat niet zijn. Kortom mensen die voor het leven zouden moeten zorgen, zaaien dood. En een advocaat die de belangen van de verdachte zou moeten behartigen, schildert z'n client in de meest zwarte bewordingen.

Tijd voor maken pagina: 0.460 seconden