Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Ai Mi - Onder de meidoorn

Lees meer
14 jaren 7 maanden geleden #41477 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Ai Mi - Onder de meidoorn
Ja Wilde Zwanen van Jung Chang is hét boek over de Chinese communistische tijd. Toentertijd werd het mij aangeraden door mijn (Chinese) geschiedenislerares. Bovendien was China een examenonderwerp. (Ik heb rond m'n 30e VWO gedaan)

Dat boek vond ik echt verpletterend. De lerares had dezelfde mening. Dat boek was het eerste boek dat over de situatie in China ging onder Mao (en zijn vrouw) en Sun Yat-Sen. De boxeropstand, de chinese revolutie, de laat honderd bloemen bloeien campagne onder Zhou Enlai etc. Prachtig en choquerend boek. Een van de weinige boeken die ik meerdere keren heb gelezen.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 7 maanden geleden #41480 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Ai Mi - Onder de meidoorn
Ik vond Wilde Zwanen ook prachtig. China is zo'n gesloten land en ik wist nog niet zoveel over de geschiedenis en over het communisme. Over hoe het nu kan dat aanvankelijk toch goede bedoelingen helemaal uit de hand lopen en omslaan in armoede en ellende. Dat boek heeft me veel geleerd. Ik vond het ook choquerend. Het staat in de boekenkast om nog eens te herlezen. Heel indrukwekkend.

Is Onder de meidoorn ook in die stijl of toch heel anders?

<t></t>

Lees meer
14 jaren 7 maanden geleden #41481 door dettie
Nee, Onder de meidoorn is toch meer een liefdesverhaal. Er wordt wel verwezen naar de situatie in China maar de (moeilijke) relatie tussen Jing en Lao San is toch het voornaamste onderwerp van het boek

Wilde zwanen was harder, meer naar de realiteit geschreven.

Dettie

Lees meer
14 jaren 7 maanden geleden #41482 door Annemarie
Dank je voor de uitleg. Nu is het mij duidelijk!

<t></t>

Lees meer
14 jaren 7 maanden geleden #41483 door dettie
Het boek zit in 'de-boekendoos-voor-Annemarie' Als die vol is komt het boek vanzelf naar je toe. Kun je zelf oordelen!

Dettie

Lees meer
14 jaren 7 maanden geleden #41484 door Annemarie
Leuk zeg! Alvast erg bedankt. Ik wist trouwens niet eens dat er een boekendoos-voor-Annemarie bestond. Dat klinkt toch wel heel goed.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.445 seconden