Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jan Vantoortelboom: De verzonken jongen (debuut)

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #38210 door marjo
Aangenaam verrast..

minstens!! Ik ben dol op dit heerlijke Vlaamse taalgebruik.

Lees meer: www.leestafel.info/archief/romans-volwas...-de-verzonken-jongen

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #38212 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nou echt een boek voor jou zo te lezen. Én lekker sappig Vlaams en WO I. Dat kan haast niet misgaan...

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 3 maanden geleden #38213 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Helemaal waar! Al is die WO 1 niet zo nadrukkelijk aanwezig, dit is een boek dat ik graag zal herlezen!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
14 jaren 7 maanden geleden #41737 door tachyon
Beantwoord door tachyon in topic Re: Jan Vantoortelboom: De verzonken jongen (debuut)
Ook ik heb genoten van dit boek. Prachtig geschreven, kon het haast niet wegleggen, echt een aanrader

<t></t>

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #43317 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Jan Vantoortelboom: De verzonken jongen (debuut)
Nou helaas, ik ben geloof ik de enige die dit boek niet kan waarderen.

Ik heb je recensie nu gelezen Marjo en dat prachtige Vlaamse taalgebruik vond ik in dit boek juist zo ergerlijk. Het was rauw en negatief. In het beste geval was het meisje inderdaad "een hoopje molligheid op dikke kuiten", maar de meeste vrouwen waren monsterlijke vetkwabben en roddelheksen. Zelfs grootmoeder werd beoordeeld op de hoeveelheid vet die over de rand van haar kousen stulpte. Verhulst kan dergelijke dingen ook wel zeggen, maar die verpakt het dan in humor. Bij hem wordt zoiets ook met mededogen gezegd. In dit boek zit geen sprankje humor of mededogen met de mensen.

Tijdens de eerste helft van het boek zat ik voortdurend mijn wenkbrauwen te fronsen vanwege de vreemde woordcombinaties. Een meisje dat zingt als een nachtegaal, had een "zalvende" stem. Een Duitse herdershond "trippelde". Allemaal van die woorden die het nèt niet waren. Daardoor las het ook niet vloeiend. Dit werd minder naarmate het boek vorderde. Alleen begon het me toen te irriteren dat er alleen maar laatdunkend en verbitterd over alles en iedereen werd gesproken en gedacht.

Jij noemt het het opgroeien van twee echte jongens. Nou ik vind eentje in elk geval een halve crimineel. En opa eveneens.

Ik vond dit b.v. een gruwelijke zin: "Een gevoel van verlegenheid kwam koud op mijn dak terecht, als een wolk natte sneeuw, die vanuit de lucht door een stel engelen met een trechter op mijn hoofd werd gemikt." Maar het is ook waar dat er bij tijd en wijle ook hele mooie passages staan.

Kortom ik vond het een matig geschreven, onevenwichtig boek.

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #43318 door marjo
Als je je begint te ergeren, dan valt ineens al het negatieve op. Dat werkt bij mij ook zo.

Maar hier zijn mij meer de goede dingen opgevallen en heb ik over die andere heen gelezen. Denk ik.

Tijd voor maken pagina: 0.469 seconden