Ik had Buwalda bij Willem Brands gezien in het programma boeken. Toen dacht ik al, dit verhaal is niets voor mij.
Maar ja de recensies en ook Marjo waren lovend en ik lees al zoveel minder debuten dit jaar dus toch maar proberen. Eigenlijk verheugde ik me er zelfs op, zoveel positieve berichten, mijn gevoel zal wel verkeerd zijn dacht ik. Maar ik had beter kunnen weten want het is inderdaad niets voor mij.
Ik ben tot pagina 150 gekomen en vind dat al een prestatie. Ik vind het namelijk een erg beklemmend, benauwend, akelig verhaal dat ik nu niet verder wil lezen.
Het verhaal roept weerzin bij me op. Het heeft iets erg beklemmends wat ik vaker bij Nederlandse schrijvers
aantref. Geen enkele humor, geen enkele lichtheid. En de beklemming in dit boek wordt steeds erger. Ook vind ik de overgangen soms te groot.
Schrijven kan Buwalda wel dat is zeker, maar ik ben geen mens dat stijl voor een verhaal laat gaan, ik ben een verhalenmens. Ik ga op in het verhaal en dit verhaal is mij te eng, te verstikkend, te zwaar, te serieus.
Toch eindigt het niet op de laatste plaats voor de shortlist, daarvoor is het te goed geschreven maar het is niet mijn boek.
Ik lees net dat Marjo Buwalda vergelijkt met Grunberg en datzal het zijn, ook die lees ik niet graag. waarin het hem precies zit weet ik niet maar ook de boeken van Grunberg roepen weerzin bij me op.
Dettie