Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Elvis Peeters: Wij

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35470 door marjo
Elvis Peeters: Wij werd gestart door marjo
Geknipt uit de recensie van het Parool, omdat ik zelf geen verslag maak. Ik heb het boek niet 'echt' gelezen, meer diagonaal doorgebladerd. De man komt morgen hier in de stad namelijk, handig om dan te weten waar zijn boek over gaat.

Maar ik vond het vreselijk!

'Het is dan ook geen roman voor overgevoelige zieltjes of lezers die snel moreel verontwaardigd zijn.'

In Wij leeft een vriendenclubje van acht jongens en meisjes in de puberleeftijd zich volkomen ongeremd uit in seksuele spelletjes, waar ze ook de buitenwereld bij betrekken. Al in het begin van de roman zijn we getuige van een onschuldig begonnen experiment met fatale afloop: de kortgerokte meisjes tonen vanaf een viaduct hun geslacht aan passerende automobilisten en veroorzaken een ongeluk met dodelijke afloop. De jongelui halen hun schouders op en gaan vrolijk verder met hun perverse spelletjes: ze misbruiken kat, laten geblinddoekt voorwerpen op bepaalde plaatsen inbrengen, waarbij de blinde dan het voorwerp moet raden. Dat kan ook een wesp of een ijspegel zijn. Ze willen gewoon weten hoe alles voelt. 'We waren verliefd op het leven en dat wat het leven het meest tastbaar maakt, het lichaam, het lichaam van de ander.'

Heel erg dit boek. Iemand die het gelezen heeft?
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35472 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hier wordt het boek uitgebreid behandeld door een leraar Marjo.

www.scholieren.com/boekverslagen/29851

hij vindt het boek hooguit geschikt voor eindexamenklas VWO maar zelf daar is hij niet zeker van.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35475 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Het is net als met dat boek 'Niets'. Sommigen kunnen zoiets wel aan, maar anderen niet. En helaas kan het ook gebeuren dat iemand op een idee komt. Daarom vind ik eigenlijk dit soort boeken niet goed.

Maar ik zal morgen wel horen waarom hij zoiets schrijft.

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35477 door dettie
Ik wilde 'Niets' niet noemen, ik dacht dat je dan zou gaan steigeren. :D Maar ik moest ook aan 'Niets' denken en vroeg me af of dat wel kon voor jongeren en waarom je dat wel wat vond en dit niet. Na het verhaal dat de leraar geschreven heeft snap ik gelijk waarom je dit boek van Peeters niets vindt. Voor mij hoeft dit ook niet. Tjonge jonge, hoe krijg je het bij elkaar verzonnen.

Dettie

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35486 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
'Wij' is erger, daar spreekt een doelloosheid, een nietsontziend egoisme uit, dat wil je niet weten!

Bij 'Niets' is dat anders. Daar wordt degelijker omgegaan met een zwaar onderwerp. Dat boek is niet uit op sensatie, en een leerling die het boek had geleend, en in mijn ogen uit was op die sensatie, heeft het boek niet eens uitgelezen. Hij vond het niks..

Dat zou hij helaas over 'wij' niet zeggen. Denk ik.

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35497 door dettie
Nou wat ik al in het verslag van die leraar las over het boek van Peeters wil ik eigenlijk al niet weten. Net wat ik schreef, hoe krijg je het bij elkaar verzonnen.

Het lijkt me bijna por.no.

'Niets' is dan filosofischer als ik het goed begrepen heb. Daar proberen ze de zin van het leven te laten zien. De zin van het leven is in ieder geval niet wat die kinderen in 'Wij' doen.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.475 seconden