Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Welk boek als samenleesboek december 2009/januari 2010

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #30908 door Ellen
Beantwoord door Ellen in topic Re: bericht
Ik negeer brutaalweg de vorige opmerking (keuze genoeg) en voeg nog twee mogelijkheden toe :P.

Speeldrift van Juli Zeh (Vertaling uit het Duits door J. Breeschoten )

De veertienjarige Ada, hoogbegaafd en barstend van zelfvertrouwen, is de nieuwe leerling op een gymnasium in Bonn. Ze is een vreemde eend in de bijt: haar leraren is ze in intellectueel opzicht de baas en haar medescholieren zijn haar te dom, te burgerlijk, te kinderlijk en te saai. Alleen Alev, met wie ze een pact sluit, kan door de beugel. Ze besluiten samen iedere vorm van compassie en sympathie uit hun dagelijks leven te bannen en hun gedrag zo onvoorspelbaar mogelijk te maken. Het belangrijkste slachtoffer van hun 'spel' is Smutek, een jonge Poolse leraar, die zich aanvankelijk nauwelijks verweren kan. Maar Smutek neemt wraak en wat als een schijnbaar onschuldig spelletje begon, eindigt in een drama.

451 pagina's | Anthos | 2004

Tsomo's karma van Kunzang Choden (vertaling uit het Engels door M. Smits)

Een jaar na de dood van haar moeder besluit de vijftienjarige Tsomo een reis te ondernemen naar de tempel, om daar haar moeder de laatste eer te bewijzen. Op die reis maakt ze kennis met Wangchen, een ontmoeting die bepalend zal zijn voor haar leven.

Hun huwelijk is verre van gelukkig. Vanwege de vernederingen die Tsomo door hem moet ondergaan, besluit ze het dorp te verlaten. Dit is het begin van haar grote reis, waarvan ze nooit zal terugkeren. De reis brengt haar steeds verder door Bhutan en India. Het is een confrontatie met de wereld in het algemeen en met de pre-moderne Bhutanese samenleving in het bijzonder, een reis waarin ze groeit als persoon, maar vooral ook als vrouw.

379 pagina's | De Geus | 2009

Ellen

"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)
Laatst bewerkt doorEllen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #30910 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ai,ai,ai, de keuze gaat moeilijk worden...ik zie er al 4 staan die ik graag zou willen lezen! :?
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #30911 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dit boek heb ik net uit en ik vond het fascinerend, volgens mij levert het ook genoeg stof tot discussie op. Het is een debuut overigens.

Jolien Janzing - Grammatica van een obsessie

Als schrijver Alex Meijer de aantrekkelijke Eda ontmoet, vermoedt hij een vrouw met een onweerstaanbaar verhaal. Hij gaat ver - te ver - om haar dat te ontfutselen.

In de roman zitten tevens de verhalen van juffrouw Olga en Eddy verweven. Het verhaal van Olga speelt zich af in de jaren vijftig. Ze woont in een psychiatrische instelling en vat een hopeloze liefde op voor haar arts. En dan is er Eddy, een meisje dat opgroeit in de jaren zestig en aan de greep van haar autoritaire moeder ontsnapt door zich aan te sluiten bij een kleurrijke groep dichters.

Wat hebben Olga en Eddy met Alex Meijer te maken? En waarom heeft zijn echtgenote Connie hem verlaten?

Liefde, een verlangen naar geborgenheid en de obsessie van een kunstenaar om perfectie te bereiken leiden tot een climax die tegelijkertijd schokkend en onafwendbaar is.

215 pagina's | Arbeiderspers | april 2009
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #30917 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

Ik negeer brutaalweg de vorige opmerking (keuze genoeg) en voeg nog twee mogelijkheden toe

Oh..sorry, ik bedoelde niet dat er nu genoeg was, ik bedoelde dat het leuk is dat er uit zoveel te kiezen valt.

En nu uit nog meer dus...leuk!!!

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #30920 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht
Wat een keuze deze keer!

En wie weet volgen er nog wel meer nominaties!

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #30921 door Ellen
Beantwoord door Ellen in topic Re: bericht

WilV schreef : Oh..sorry, ik bedoelde niet dat er nu genoeg was, ik bedoelde dat het leuk is dat er uit zoveel te kiezen valt.

Pfiew! Dat hoopte ik al, maar ik ken jullie nog niet goed genoeg om daar maar van uit te gaan ;).

"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)
Laatst bewerkt doorEllen.

Tijd voor maken pagina: 0.401 seconden