Dettie schreef : Vond je dat het om (erf) zonde ging?
Dettie
Niet alleen daarom, maar het speelt wel degelijk een rol. Niet alleen bij Driessen, maar ook bij bv. Maryn. Maryn vraagt zich dat ook expliciet af in een gesprek met Juliana. Maryn heeft voor Jannes gekozen om zijn goedheid (itt Laas), maar vraagt zich mbt Keith af of de foute genen van Laas via haar oorzaak zijn voor zijn gedrag. Dorothea's oma heeft haar gezin in de steek gelaten, net als Dorothea. En wat dacht je van de slang in de boom

?
Dat ze zich bijna allemaal schuldig voelen aan de dood van Alet is heel duidelijk, dat spreken ze ook allemaal uit. Tegelijkertijd wordt Dorothea verweten dat ze is verdwenen en dat veel narigheid die de kinderen daarna hebben ondergaan daaraan te wijten is. Driessen en Juliana zijn daar heel duidelijk is, Maryn 'offert' zich op aan haar gezin om toch vooral geen 'tweede' Dorothea te zijn. Sias heeft zich voorgenomen om helemaal niet aan relaties te beginnen om niet dezelfde fouten te kunnen maken als Laas. Gerhardt is ook al om de verkeerde redenen getrouwd met Lorraine; dat was een boetedoening en zijn eenzaamheid en 'weigering' om met die vrouw in het dorp verder te gaan kan ook zo worden geïnterpreteerd: hij heeft niet het recht op een gelukkig samenzijn.
Het laatste deel van het verhaal gaat veel te snel; het is ineens een soort 'dia's kijken' geworden. Hier een dia, daar een dia en maar op het knopje voor de volgende dia blijven drukken. Er gebeurt ineens van alles, maar het zijn allemaal losse eindjes. Het is net alsof het tapijt ineens heel snel met wat overgebleven draden moest worden afgemaakt. Juliana's actie komt (voor mij) uit het niets; past niet bij de persoon en bij de situatie. Overigens was de 'slip of the tongue' van Eben mij ook een tikje te gekunsteld....
Schandalig dat ik vergeten ben om de vertaalster te noemen, trouwens. Ik schaam me dood :oops: !
Groetjes,
Ellen