Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jan-Philipp Sendker - Het theehuis van Kalaw

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29123 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het verhaal is zo ontroerend omdat Tin Win en Mi Mi zo'n twee-eenheid vormden. Hij werd haar benen, zij zijn ogen.

Toen ik het uit had voerde het prachtige verhaal over de enorme onbaatzuchtige liefde, voor mij de boventoon. Nu we het er over hebben rijzen er meerdere vraagtekens. Vooral het verzwijgen van de tijd in Birma, zou dat te pijnlijk zijn geweest voor Tin Win? Zouden er dan teveel herinneringen aan Mi Mi boven komen. Zou hij bang geweest zijn zichzelf te verraden, zodat zijn vrouw zou weten dat Mi Mi zijn grote liefde was en bleef? Waarom niet verteld dat hij blind was geweest? Zouden zijn vrouw en kinderen zich niet afgevraagd hebben hoe hij in Amerika beland is?

Frappant is ook dat hij onmiddellijk nadat Julia haar examen gehaald heeft vertrekt. Zij zou zich nu wel redden moet hij gedacht hebben.

Zouden Mi Mi en Tin Win zo'n sterke band hebben gehad dat hij wist dat hij NU moest gaan?

Ik houd er wel van om over een verhaal na te denken en daar zorgt dit verhaal zeker voor!

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29137 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht

Dettie schreef : Toen ik het uit had voerde het prachtige verhaal over de enorme onbaatzuchtige liefde, voor mij de boventoon.

Frappant is ook dat hij onmiddellijk nadat Julia haar examen gehaald heeft vertrekt. Zij zou zich nu wel redden moet hij gedacht hebben.

Zouden Mi Mi en Tin Win zo'n sterke band hebben gehad dat hij wist dat hij NU moest gaan?

Ik houd er wel van om over een verhaal na te denken en daar zorgt dit verhaal zeker voor!

Dettie

Absoluut een verhaal dat je aan het denken zet!

Wanneer je kijkt naar de moeder bijvoorbeeld. De moeder voelde zich al in het begin van haar huwelijk bij de vondst van de brief ''bedrogen'' - zoals ze het zelf formuleerde - ; maar waarom is zij dan 35 jaar bij deze man gebleven???

Ze geeft de bewuste brief aan Julia, maar zegt ook tegen haar dochter: als je naar Birma reist en terugkomt wil ik niets weten! ???

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29140 door dettie
Wanneer je kijkt naar de moeder bijvoorbeeld. De moeder voelde zich al in het begin van haar huwelijk bij de vondst van de brief ''bedrogen'' - zoals ze het zelf formuleerde - ; maar waarom is zij dan 35 jaar bij deze man gebleven???

Echt verliefd waren ze toch niet? Was het niet meer zoiets van... ach het moet maar? (ik weet dat gedeelte niet meer precies)

Dettie

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29145 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht
Volgens was er bij de ouders van Julia aanvankelijk wel sprake van liefde. Maar Tin Win verzette zich eerst tegen een huwelijk. Julia's moeder bleef aandringen; ze wilde hem en niemand anders. Tin Win waarschuwde nog voor het huwelijk dat hij niet zo van haar zou kunnen houden als ze misschien nodig had, maar ze wou toch trouwen. En Tin Win is zelfs katholiek geworden voor zijn vrouw.

Julia's moeder heeft Tin Win voor de huwelijksdag naar zijn verleden gevraagd. Hij beloofde haar toen alles op een dag te vertellen. Later heeft ze hem aan zijn kop gezeurd, heeft ze gehuild en met een scheiding gedreigd als hij nog iets voor haar verzweeg... "Hij zei dat hij van me hield en vroeg waarom dat niet genoeg was."' Daarna vond ze de bewuste brief!

Maar ze is wel bij haar man gebleven!

Was het vanwege zijn maatschappelijke positie en zijn riante salaris?

Of omdat ze het niet durfde? Uit schaamte voor haar ouders (die tegen dit huwelijk waren)?

Eigenlijk is verhaal van het bijzondere huwelijk van deze twee ouders en het verzwegen verleden van Tin Win voor zijn vrouw ook een mooie verhaallijn.

Jeannette

.
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29252 door dettie
Ja misschien was hij haar grote liefde en wat ik zo las was het wel een erg aardige, lieve man. Hij vond dat hij zijn klus eerst moest klaren, zijn kinderen grootbrengen. Kennelijk wist hij haar toch te overtuigen dat hij niets meer met Mi Mi had, in die zin van contact.

Wat de moeder van Julia natuurlijk niet wist, is dat zijn hart voorgoed bij Mi Mi lag en dat er altijd een soort geestelijk 'contact' was.

Je kan er eindeloos over nadenken...

Dettie

Lees meer
16 jaren 10 maanden geleden #29440 door Vertaalster
Beantwoord door Vertaalster in topic Re: bericht
Fijn dat jullie allemaal zo van het boek hebben genoten!

Groet,

de vertaalster
Laatst bewerkt doorVertaalster.

Tijd voor maken pagina: 0.463 seconden