Nou Marjo, bij een paar, zoals die van Daniëlle Sardijn van de Volkskrant, is het duidelijk, dat ze het boek in een uurtje heeft uitgelezen: ze weet niet eens waar het verhaal zich afspeelt. En een ander, ik meen van Vrij Nederland, heeft geen idee hoe de familie is samengesteld, die vergeet gewoon een paar personen. Dus ik denk dat veel recensenten te oppervlakkig lezen. Het is wel pijnlijk dat een goed boek daar de dupe van wordt.
In dit boek zit de spanning in hele kleine details. Details die een onrust bij je oproepen, totdat die door de feiten wordt weggenomen. Of niet.
V
E
R
K
L
A
P
P
E
R
Nog steeds vraag ik me af: Is die schuur nou ingestort of niet? Herinner je je nog dat de bakker en Dinie Grit op het kerkhof wandelden? Er werd onweer verwacht omdat het zo warm was. Ze hoorden een gerommel in de verte. En nee, ze dachten niet dat het onweer was! O jé, dacht ik, daar gaat de schuur...... Dat kwam niet meer ter sprake. Voor Anna was het toch te laat, maar die arme stier.... Maar misschien waren het de kastanjebomen die vielen.
Dat soort dingen, ook b.v. dat zwaard, dat Anna mee naar boven had genomen, dat hield voor mij de spanning erin. Bij Boven is het stil bleef je ook voortdurend in spanning over wat Helmer met zijn vader ging doen. Ik vind dat Bakker dat juist heel knap doet.