Ik heb het gelezen en ik vond het niet goed geschreven. Er zitten een paar fouten in waaraan schrijvers zich niet mogen bezondigen: er wordt veel verteld in het boek in plaats van vertoond (en dit is een hoofdzonde). Ik had liever gezien dat de schoonvader als een walgelijk iemand geschilderd werd, in plaats van dat ik maar moet geloven wat de schrijver erover vertelt. Ze toont wel iets, maar niet erg veel. Ze vertelt over ruzies en andere scènes, maar doet ze niet uit de doeken. De lezer kan niet zelf tot de conclusie komen dat er met haar man niet te leven valt. Dat wordt haar plompverloren meegedeeld.
De hoofdpersoon wordt voorgesteld als een heel braaf iemand. Ja, als het water aan haar lippen is gestegen, gaat ze een keer vreemd maar daar blijft het dan ook bij. Geen redeloze verwijten, ze laat die man niet verzuipen in zijn rubberboot als hij een keer op volle zee is afgedwaald, ze blijft zich maar illusies maken over haar gezinnetje en hoe het allemaal weer goed zal komen. Dit maakt dat je je als lezer minder gemakkelijk met de hoofdpersoon identificeert: immers, mensen zijn niet alleen slachtoffer van een bepaalde situatie. Ze zijn er ook altijd actief bij betrokken.
Er zitten veel scènes bij die helemaal niets toevoegen aan het verhaal, zoals die over het jagen op vissen in Spanje. Daar valt geen dode bij, het illustreert Herman ook niet als een extra wrede man, kortom, het voegt niets toe.
Het taalgebruik is te clichématig. Ik heb het boek niet bij de hand dus ik kan geen voorbeelden geven, maar er staan op elke bladzijde wel een paar cliché's.
Er komt, door deze manier van schrijven, een vrouw naar voren die vindt dat ze erg veel heeft meegemaakt. En dat ze daar niks aan kon doen. Een naïef iemand, die een niet erg actieve houding aanneemt.
De vreselijkheden raakten me niet erg. Kwam Herman weer eens dronken thuis, so what, dacht ik dan.
Dan lees ik liever een verhaal over iemand die zich realiseert dat ze geen eieren heeft gekocht terwijl de supermarkt al is gesloten. Op de juiste manier verteld kan dat veel erger overkomen.
De gedichten had ik liever wat abstracter gezien..
Sorry, Bernadet, dat ik niet kan meegaan in je enthousiasme in deze.