Vreemd land - Jhumpa Lahiri 352 blz
De jury van de Frank O'Connor Award, 's wereld best gehonoreerde literaire prijs voor een kortverhalenbundel, heeft voor een keer resoluut gebroken met de traditie van een shortlist. Omdat de Amerikaans-Indiase schrijfster Jhumpa Lahiri met haar boek Vreemd land zo hoog boven de concurrentie uittorende, plukten ze haar uit de longlist en kenden ze haar meteen de prijs ter waarde van 35.000 euro toe, zo weet The Guardian.
Lahiri's verzameling van acht kortverhalen over de ervaringen van Bengalese migranten – die zich afspelen in Cambridge, Seattle, India en Thailand – gaan alle over familiegeheimen: dat wat tussen vaders en dochters, moeders en zonen, vrienden en geliefden ongezegd blijft. Uitzonderlijk mooi van toon, rijk, kristalhelder, elegant, wijs, gevoelig en subtiel: met Vreemd land bewijst Lahiri dat ze een van de beste schrijvers van haar generatie is.
---
Het idee van Jeanette was weer eens een boek van voor 1980 te lezen en dat als samenleesboek.
Mijn voorstel is
Wampie van A. den Doolaard
Wat ik me ervan weet te herinneren was het een heerlijk boek.
NBD|Biblion:
Een met vaart geschreven roman over de romantische liefde tussen twee jonge mensen die in opstand komen tegen het fatsoen, waarin zij zich gevangen voelen. Dankzij hun levenslust en humor slagen zij erin een eigen bestaan op te bouwen. Dit thema, dat Den Doolaard al in 1938 beschreef, is nog steeds springlevend. Natuurlijk zijn woorden als altoos en leesbibliotheek niet meer van deze tijd en komen zijden kousen, derde klas reizen en een maandsalaris van f 25,- niet meer voor, maar dat valt in het niet bij het meeslepende avontuur en de geestige manier waarop beide hoofdpersonen met elkaar omgaan.
het is tweedehands voor weinig geld te koop of te lezen bij dbnl
www.dbnl.org/tekst/dool001wamp01_01/
Dettie