Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Annejet van der Zijl: Sonny Boy

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2141 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Als een boek van mezelf is kan dat wel, maar ik ben erg ruimerig: is een boek uit dan lever ik het weer in. Dus doe ik het verslag zolang het boek er nog is. Op zich vergeet ik het verhaal niet, maar wel de finesses.

En omdat jouw verhaal toch weer anders is dan het mijne, heb ik daar wat aan.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2145 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja leuk is dat he, dat uit één boek verschillende verslagen komen. De een legt de nadruk op dit de ander op dat.

Jij schrijft meer over Waldemar en ik meer over Rika.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 3 maanden geleden #2277 door dettie
Een link naar het interview met Sonny Boy uitgezonden door Nova

www.novatv.nl/index.cfm?FUSEACTION=video...nl&REPORTAGE_ID=3149

Bernadet

Lees meer
21 jaren 3 maanden geleden #2359 door wimpelvis
Beantwoord door wimpelvis in topic Re: bericht
Ik heb Sonny Boy net uit... Binnen 2 dagen uitgelezen (de bladopmaak is ook vrij klein).

Ik vind het een indrukwekkend verhaal, zeker omdat je weet dat het verhaal anders had kunnen eindigen. Zeker voor Waldemar. De dramatiek van zijn dood geeft echt kippevel. Annejet van der Zijl is er ook zeker in geslaagd om een mooie familiegeschiedenis te achterhalen en het interessant genoeg neer te schrijven....

Alleen, er blijft bij mij toch wel iets knagen. Van der Zijl geeft het zelf ook aan in haar nawoord: ze heeft zich naar hartelust bezondigd aan wat Kees Fens ooit treffend omschreef als

het plunderen van de gereedschapskist van de fictieschrijver

Het blijft haar interepretatie van gesprekken met familie en vrienden en papieren uit het archief.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik met haar interpretatie nog eens kan zijn, ze heeft een berg met werk verzet en tuurlijk zal dit boek niet de hele waarheid bevatten, maar ze is er zeker in geslaagd een beeld neer te zetten van een familie in oorlogstijd.

Toch blijft het boek doordat het niet hét verhaal is, ietwat afstandelijk. Logisch, je kunt geen uitgebreide dialogen neerzetten etc... En toch is dit jammer, want af en toe ben je vanaf de zijkant een beschouwer en zit je niet in het boek!

Wat mij mateloos intrigeert is waarom Rika en Waldemar joden opvingen. Dit is niet zomaar een beslissing geweest... dus waarom? En dat wordt in het boek helaas niet duidelijk (ja, rika was het al gewend om mensen in het pension op te vangen en Waldemar had een groot hart, ja zo ken ik er nog wel meer.)
Laatst bewerkt doorwimpelvis.

Lees meer
21 jaren 3 maanden geleden #2379 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Op Literair Nederland ( www.literairnederland.nl ) is in de online-leesclub een interessante discussie bezig over Sonny Boy.

Ik zal proberen de juiste link te geven:

www.literairnederland.nl/web/forum/Post....eesforum&TID=1001<

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
21 jaren 3 maanden geleden #2380 door dettie
In het begin kregen mensen geld als ze joden in huis namen, dat was voor hun ook de reden, naderhand lieten ze ze écht onderduiken.

Bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.392 seconden