Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thomas Mann - Doctor Faustus

Lees meer
21 jaren 6 maanden geleden #1517 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik vond in de Toverberg al zoveel zaken voorbij komen die eigenlijk herlezen nodig hebben.

Nu ik jouw verslag van Doctor Faustus gelezen heb lijkt de toverberg bijna een peulenschil om te lezen. Dr. Faustus lijkt me eerder een studie dan een verhaal. Er komen zoveel aspecten in voor. Ik ken ook het verhaal van Dr. Faust niet.

Ik vond wel dit bij wikipedia

nl.wikipedia.org/wiki/Faust

Doctor Faustus lijkt me echt zo'n boek waardoor je verder gaat zoeken op de onderwerpen om daar meer van te weten te komen. Een boek om in te duiken en heel grondig en rustig te lezen!

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 6 maanden geleden #1520 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Zulke boeken zijn gewoon filosofische bouwwerken waar heel veel verschillende onderwerpen langskomen, die je weer richting andere boeiende boeken sturen.

Bernadet, volgens mij had jij het zwaartepunt bij De Toverberg echter nog niet bereikt, toen je het "definitief" moest inleveren! Daarmee bedoel ik de erudiete, filosofische bespiegelingen die heen weer vliegen tussen Settembrini en Naphta. Deze bladzijdenlange uitweidingen zijn de moeilijkste uit het hele boek.

Je kent toch wel Faust van Goethe! Dat gaat over een zekere Dr. Faust (ook gebaseerd op de 16 eeuwse legende/mythe) die de grenzen van de wetenschap wil overschrijden en door de duivel (Mephistophelus) wordt verleid om zijn ziel te verkopen en daarna een kunstmens, een zogenaamde Homunculus in de wereld zet.

Ik heb de Faust van Goethe op de plank staan. Heb er 15 jaar geleden in gelezen, maar was er toen nog niet rijp voor (is helemaal op rijm!). Dus komt deze klassieker ook nog aanbod, net zoals Milton's Paradise Lost.

Ja, Bernadet, zulke boeken zijn fantastische springplanken naar andere boeken. Daarom vind ik literatuurlijsten in boeken zo belangrijk, daardoor wordt je op nieuwe, boeiende boeken attent gemaakt.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
21 jaren 6 maanden geleden #1521 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik ken wel Dr Faust van Goethe van naam maar heb het niet gelezen.

ja dat bedoelde ik rotor maar jij zegt het mooier.

zulke boeken zijn fantastische springplanken naar andere boeken

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 3 weken geleden #16626 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Martin Ros was vanmorgen erg enthousiasmerend (leleijk woord, maar het past hier wel) bezig over dit boek. Je kan het vast terugluisteren op Tros Nieuwsshow..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 3 weken geleden #16658 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hé Marjo,

Bedankt voor de tip!

Hopelijk vergeet ik het niet.

Marjo schreef : Martin Ros was vanmorgen erg enthousiasmerend (leleijk woord, maar het past hier wel) bezig over dit boek. Je kan het vast terugluisteren op Tros Nieuwsshow..

Laatst bewerkt doorRoel.

19 jaren 3 weken geleden #16673 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Dit boek komt nog ter sprake bij het topic Klassieken, bij 'Faust' in de literatuur. Ik heb het boek zelf nog niet gelezen (streefdatum einde 2007), dus ik kom hier later zeker nog op terug.

Tijd voor maken pagina: 0.410 seconden