Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Georges Simenon, De zoon

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15839 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: Georges Simenon, De zoon

Mieke van der Heijden schreef : Tot de bewonderaars van zijn literaire werk behoorden onder meer André Gide (wie kent hem?) ,

andré gide ben ik tegengekomen tijdens mijn studies, maar heb nooit iets van hem gelezen (zoals zovele namen die wel opdoken in mijn cursussen maar ook niet meer dan dat). als ik me goed herinner werd hij genoemd als een homoseksueel schrijver en ook als iemand die enig engagement opnam tegen het kolonialisme en tegen het fascisme. Hij werd overigens vrij oud (1869-1951) en won in zijn carrière als zesde Fransman de Nobelprijs voor literatuur.

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Onderwerp Auteur
19 jaren 2 maanden geleden #15874 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
BRIEF AAN MIJN RECHTER

Neerslag van een brief die de arts Charles Alavoine vanuit de gevangenis stuurt aan zijn rechter. Alavoine is daar beland na de moord, een crime passionel, op zijn maitresse.

Deze roman heeft een beetje dezelfde structuur als de roman DE ZOON: vanuit het heden wordt het verleden verklaard en andersom.

Boeiend maar krankzinnig verhaal.

Soms werd ik meegetrokken in het verhaal van de hoofdpersoon maar zeker op het einde kon ik het niet meer. Alhoewel ik zijn motieven om zijn maitresse te doden wel snap.

Ik vind het getuigen van lef om dit verhaal te schrijven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.329 seconden