Ik heb het boek twee maanden geleden gelezen en was er zeer van onder de indruk. Wat ik ervan begrepen had, heeft Truman Capote gedurende zes jaar alle betrokkenen geinterviewd en alle officiele stukken gelezen. Het hele verhaal is dus op feiten gebaseerd. Hij beschrijft echter tot in de kleinste details de laatste dag van de Clutter familie. Aangezien niemand van deze familie meer in leven is/was, moet hij hiervoor wel zijn eigen fantasie gebruikt hebben. Ook de hele voorbereiding op de moordpartij en dan met name de gesprekken die tussen de twee daders hebben plaatsgevonden kan hij niet anders dan zelf verzonnen hebben. Door de journalistieke manier van schrijven, waarin alle kanten van de zaak belicht werden tot in het kleinste detail, heb ik het boek ademloos uitgelezen. Het verhaal zal dan niet voor 100% kloppen, maar ik denk toch wel dat Capote heel dicht bij de werkelijkheid zit. Het blijft wel een enorm triest verhaal. Je krijgt een inkijkje in de belevingswereld van twee mannen die een volslagen zinloze daad begaan en daar wordt je niet vrolijk van.