Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Lees meer
6 jaren 6 maanden geleden #92718 door dettie
Dan heb je het nog nooit écht geprobeerd. Want het kan zeker wel. Veel mensen voelen een weerstand en noemen het zweverig of zoiets, maar dat is het dus niet. Juist door wél zulke dingen te doen of in ieder geval proberen dat te doen ontspan je heel erg.

Je kunt ook spieren aanspannen en dan weer ontspannen, te beginnen bij je voet, tenen, enkels etc. en dan steeds verder tot je nek en kaak. Dat heeft hetzelfde effect. Bodyscan noemen ze dat.

Maar als je bij voorbaat al 'commentaar' hebt zal het ook nooit lukken. Gewoon eens écht proberen.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

6 jaren 6 maanden geleden #92719 door
Ik zeg al, het lukt me gewoon niet.

Lees meer
6 jaren 6 maanden geleden #92724 door dettie
Sorry als ik wat kort door de bocht reageerde, maar soms word ik ook wel eens moe van steeds moeten verdedigen van dingen die voor mij er toe doen en waar ik baat bij heb. Ik werd een beetje naar van de opmerking 'daar zitten mijn longen niet'. Het voelt dan alsof zo'n oefening belachelijk is. En dat vond ik erg. Het was gewoon een leuk bedoeld antwoord op jouw opmerking dat je moeilijk kunt ontspannen.

Ik snap dat mensen die de essentie van yoga, meditatie of dergelijke gerelateerde ontspanningsoefeningen niet kennen er sceptisch tegenover kunnen staan. Het zelfs raar of zweverig kunnen vinden maar het betekent voor veel mensen wél een toevoeging aan hun leven.

Om dan zo bot iets af te wijzen raakte me. En ik denk dan staat het vooroordeel niet in de weg om het eens écht te proberen. Als je bij voorbaat al denkt ' daar zitten mijn longen niet' dan sluit je meteen alles hermetisch af en is niets meer mogelijk.

Dettie

6 jaren 6 maanden geleden #92725 door
Het is fijn als het voor mensen een toevoeging aan hun leven is, maar voor mij is het dat niet. Ik ben misschien te nuchter, of te rationeel, hoewel ik niet zie hoe je te rationeel kunt zijn.

Tijd voor maken pagina: 0.400 seconden